ABB FIA Formuła E ma przed sobą pracochłonny czas. Rozgrywki są w fazie przygotowań, przeprowadzone są przedsezonowe testy. Tymczasem Formuła E zaprezentowała najnowszy bolid trzeciej generacji (Gen3), który będzie jeździł na torach w 2023 roku.
- Nowy bolid Formuły E może osiągnąć prędkość 320 km/h
- Nowy bolid Gen3 jest o 7 cm węższy od wcześniejszej wersji
- 40 proc. energii zużywanej w czasie wyścigu, pochodzi z hamowania
Nowy bolid Formuły E
Dzięki wsparciu Federation Internationale de l’Automobile (FIA) Formuła E wprowadziła na rynek szybszy, lżejszy i mocniejszy technologicznie samochód wyścigowy. W porównaniu z obecnie używanymi samochodami Gen2 model nowej generacji będzie pierwszym samochodem formuły bez tylnych hamulców hydraulicznych. Bolid Gen3 będzie zawierał dwa silniki elektryczne – silnik 350 kW z tyłu i silnik 250 kW z przodu. Dadzą one moc regeneracyjną rzędu 600 kW – dwukrotnie większą niż obecna wersje.
Formuła E uważa, że jest to najbardziej wydajny samochód na świecie, ponieważ 40 proc. energii zużywanej w czasie wyścigu, pochodzi z hamowania.
Nowy bolid jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 320 km/h przy stosunku mocy do masy. Będzie dwa razy wydajniejszy od silnika spalinowego.
Gen3 utrzyma status mistrzowskiego pojazdu z certyfikatem zerowej emisji dwutlenku węgla. Części z włókna węglowego zostaną poddane recyklingowi na nowe włókna wielokrotnego użytku.
Opony wykonane są w technologii, która zakłada 26 proc. wykorzystanie zrównoważonych materiałów.
Jamie Reigle, dyrektor generalny Formuły E, wyjaśnił, że projektując samochód Gen3, twórcy chcieli pokazać, że wysokie osiągi, wydajność i zrównoważony rozwój mogą iść w parze.
Wspólnie z FIA zbudowaliśmy najbardziej wydajny i zrównoważony samochód wyścigowy na świecie – mówił
Formuła E – cechy nowego bolidu
Nowy bolid ABB FIA Formuła E będzie o 7 centymetrów węższy niż Gen2 (1,7 wobec 1,77 metra szerokości) i 16 centymetrów krótszy (5 wobec 5,16 metra długości). Waga nowego pojazdu wynosi 780 kilogramów łącznie z kierowcą. Poprzednia wersja miała 900 kilogramów.
Biorąc pod uwagę, że kategoria rywalizuje głównie na wąskich torach ulicznych, zmniejszenie rozmiaru bolidu ma na celu wygenerowanie większych możliwości jeśli chodzi o wyprzedzanie.
Warto podkreślić, że nowy bolid Gen3 został zaprezentowany w czasie ekskluzywnej sesji dla producentów, zespołów, kierowców i partnerów Formuły E w Walencji w Hiszpanii. Nie ma jednak oficjalnych zdjęć nowego samochodu.