Transport miejski w Świdnicy wzbogaci się o sześć nowych autobusów elektrycznych. Samochody zostały zakupione ze wsparcia finansowego NFOŚiGW. Poza samymi autobusami w mieście powstanie dodatkowa infrastruktura do ich ładowania.
- Świdnica będzie miała 6 nowych autobusów elektrycznych
- Projekt zakupu autobusów elektrycznych finansowany jest ze środków NFOŚiGW
- Projekt zakupy autobusów jest wart 21 mln zł. 17 mln pochodzi z NFOŚiGW
Autobusy elektryczne w Świdnicy
Całkowita wartość świdnickiej inwestycji to ok. 21 mln zł. Środki NFOŚiGW to ponad 17 mln zł – blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki z programu Zielony Transport Publiczny. Umowa została podpisana 22 listopada br. w Świdnicy. W obecności Ireneusza Zyski, wiceministra klimatu i środowiska oraz Szymona Chojnowskiego, zastępcy prezydenta Świdnicy, podpisy na dokumentach złożyli: prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski oraz Zarząd MPK Świdnica Sp. z o.o. z prezesem Tomaszem Kurzawą.
– Rządowe programy wsparcia, nad założeniami, których pracowaliśmy w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, mają na celu upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu publicznego. Ogromnie się cieszę, że Świdnica, jako jedno z największych miast subregionu wałbrzyskiego, zrealizuje dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW zakup 6 autobusów eklektycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Szczególny powód do zadowolenia będą mieć mieszkańcy Świdnicy ze względu na możliwość korzystania z ekologicznej komunikacji miejskiej, jak również w związku z poprawą jakości powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego to element realizacji programu Polski Ład, ogłoszonego przez Premiera Mateusza Morawieckiego – podkreśla Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska.
Sześć nowych autobusów elektrycznych w Świdnicy
Świdnickie MPK w ramach programu chce kupić sześć autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej. Samochody będą niskopodłogowe, z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z magazynem energii elektrycznej (min. 240 kWh). Ich zasięgu na jednym ładowaniu to minimum 150 km. Autobusy elektryczne będą także wyposażone w systemy: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu, monitoringu wizyjnego. Przebieg wszystkich zakupionych autobusów ma wynieść ok. 422 tys. km/rok.
Wspierając samorządy w inwestowaniu w zeroemisyjną komunikację miejską, wychodzimy naprzeciw lokalnym strategiom rozwoju elektromobilności. Program Zielony Transport Publiczny, którego budżet wynosi w sumie do 2 mld zł, jest cały czas otwarty dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego. Jeszcze do 20 grudnia 2021r. samorządy mogą składać wnioski w drugim konkursowym naborze. Zachęcam do tego, jednocześnie przypominając, że oferujemy solidną merytoryczną pomoc i opiekę na każdym etapie starania się o dofinansowanie projektów. To, co chcemy przede wszystkim uzyskać jako rezultat ekologiczny dofinansowanych inwestycji w ekotransport zbiorowy, to silny efekt antysmogowy w miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza wymaga pilnych rozwiązań oraz właśnie wdrożeń – mówi Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.
Inwestycja w Świdnicy zakłada także montaż sześciu stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Zakupione zostaną także dwie mobilne ładowarki typu plug in o mocy jednostkowej min. 20 kW. W celu zapewnienia szybkiego ładowania na terenie Świdnicy przewidziano także budowę dwóch stacji typu PANTOGRAF o mocy min. 300 kW każda, wraz z niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną (m.in. dwiema stacjami transformatorowymi). Pantografy zostaną zlokalizowane przy pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater oraz na działce nr 1448 obręb 4 AM 10 przy ul. Dworcowej z dojazdem od ul. Kolejowej.
Opracowana zostanie także dokumentacja techniczna infrastruktury energetycznej, zabezpieczającej zasilanie stacji ładowania autobusów. Przewidziano także przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 20 kierowców i naukę obsługi pojazdów oraz stacji ładowania dla min. 8 elektryków (mechaników).
Realizacja projektu już w 2024 r. zapewni efekty ekologiczne m.in. w postaci: zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery (o 198,3 ton/rok), ograniczenia emisji tlenków azotu (o ok. 1,6 ton/rok) oraz redukcji emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów PM10 (o ok. 0,02 tony/rok).
Przyszłość, jaką widzimy dla świdnickiego MPK, to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach. Mamy nadzieję, że przygotowywane wspólnie z miastem projekty dot. lokalnej transformacji energetycznej w sferze komunikacji miejskiej zostaną również pozytywnie przyjęte i zweryfikowane przez NFOŚiGW – przewiduje prezes MPK Świdnica – Tomasz Kurzawa