Miasto Szczecin dostanie ponad 6 mln zł dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miasto kupi dwa elektryczne autobusy i postawi trzy stacje ładowania do elektryków wykorzystywanych w komunikacji publicznej.

  • Szczecin otrzyma 6 mln zł z NFOŚiGW na zeroemisyjny transport
  • Miasto kupi dwa autobusy elektryczne i zbuduje trzy stacje ładowania

Szczecin i autobusy elektryczne

Umowa pomiędzy Szczecinem a NFOŚiGW, została podpisana 8 listopada. Środki zostaną przekazane w ramach projektu pn. „Zielony transport publiczny w Gminie Miasto Szczecin”. Jego pierwszą fazę stanowi zakup dwóch zeroemisyjnych autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą do ich zasilania i obsługi. Będą to pojazdy fabrycznie nowe o mocy 145 kW, klimatyzowane i niskopodłogowe. Autobusy elektryczne będą ponadto przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Oba autobusy będą miały pojemność co najmniej 120 miejsc pasażerskich, w tym minimum 35 siedzących. 

Wartość projektu wynosi 12,3 mln zł. Warto podkreślić, że kwalifikowany koszt realizacji inwestycji i związanych z nią zakupów, wynosi 8,8 mln zł. Znakomita większość tej kwoty, bo ponad 6,1 mln zł zostanie pokryta z dotacji przekazanej Szczecinowi przez NFOŚiGW w ramach wdrażania wieloletniego programu priorytetowego pod nazwą „Zielony Transport Publiczny”.    

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stawia sobie za cel rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w całej Polsce, bo sprzyja to zarówno poprawie jakości powietrza i życia mieszkańców, jak i rozwojowi gospodarczemu kraju – podkreśla wiceprezes NFOŚiGW Paweł Mirowski. – Problem emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczania atmosfery szkodliwymi substancjami ze strony komunikacji miejskiej występuje szczególnie w dużych miastach, takich właśnie jak Szczecin, dlatego miasto otrzymało dofinansowanie na rozwój „zielonej” mobilności  – uzupełnia wiceszef Narodowego Funduszu. 

Szczecin stawia na zieloną komunikację

W Szczecinie powstaną także trzy stacje ładowania. Każda z nich ma mieć moc 400 kW. Zostaną one zlokalizowane przy ulicach Kołłątaja, Kolumba oraz Owocowej.

Szczecin jako największe miasto na Pomorzu Zachodnim bardzo potrzebuje ekologicznego taboru autobusowego. Rządowy program elektryfikacji transportu publicznego wychodzi naprzeciw potrzebom miasta i jego mieszkańców, jest wyrazem troski o ludzi i środowisko – mówił wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.

NFOŚiGW wskazuje, że szczeciński projekt rozwijania zielonej komunikacji miejskiej, ma przynieść wymierne efekty ekologiczne. Dwa autobusy elektryczne wpłyną na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 123,03457 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu (0,38955887 Mg/rok), a także ograniczenie emitowania do atmosfery pyłów PM10, czyli tych o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,0032059 Mg/rok).  

Projekt zakończy się do 31 grudnia 2023 r. Warto podkreślić, że szczeciński samorząd planuje kolejne fazy wdrażania programu pod hasłem „Zielony transport publiczny w Szczecinie”. 

Elektryczne autobusy zakupione przy wsparciu z NFOŚiGW to konkretny, praktyczny przykład  wdrażania w naszym mieście idei zielonego transportu. Oba ekologiczne pojazdy skierujemy do obsługi linii komunikacyjnych na terenie lewobrzeżnej części Szczecina, gdzie jest wysokie zaludnienie i duże natężenie ruchu – mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta Szczecin.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię