Grupa Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) ogłosiła, że zagregowana sprzedaż wszystkich jej marek motoryzacyjnych – Geely Auto, Geometry, Livan, LYNK & CO, Zeekr, Volvo Cars, Polestar, Proton, Lotus, smart, Radar, LEVC i Farizon Commercial Vehicle – wzrosła o 4,7 proc. rok do roku. W 2022 roku sprzedaż osiągnęła poziom 2,3 mln sztuk. Piąty rok z rzędu Geely Holding odnotowało sprzedaż przekraczającą próg 2 mln samochodów. 

  • Sprzedaż całoroczna marek Geely sięgnęła 2,3 mln samochodów
  • Samo Geely sprzedało w 2022 roku 1,43 mln samochodów
  • Auta zelektryfikowane stanowią już 29 proc. całkowitej sprzedaży Grupy

Geely w 2022 roku

Grupa Geely odnotowała niemal dwukrotny wzrost sprzedaży zelektryfikowanych samochodów osobowych i użytkowych, a także napędzanych czystymi paliwami alternatywnymi, przekraczając próg 675 000 sztuk. Stanowią one już 29 proc. łącznej sprzedaży Grupy.

Marka Geely notowana na giełdzie w Hongkongu, do którego należą Lynk & Co, Geometry, Livan i Zeekr, odnotowała w 2022 r. sprzedaż na poziomie 1,43 mln sztuk, co oznacza wzrost o około 8 proc. rok do roku. Wzrost sprzedaży był napędzany rozszerzającą się obecnością globalną firmy i sprzedażą pojazdów zelektryfikowanych. Eksport na rynki zagraniczne wzrósł o 72 proc. rok do roku do 198 242 sztuk. W segmencie nowych energii i pojazdów zelektryfikowanych (w tym BEV, PHEV i HEV) firma odnotowała ponad dwukrotny wzrost sprzedaży jednostkowej do poziomu 354 471 sztuk.

Siedziba główna Geely Automotive

Sprzedaż marki Lynk

Lynk & Co, czyli chińska marka premium Geely Auto Group dostarczyła swoim użytkownikom na całym świecie w 2022 roku łącznie 180 127 samochodów. Od momentu powstania, marka dostarczyła ponad 800 000 pojazdów, ustanawiając nowe rekordy wzrostu wśród marek motoryzacyjnych. W Europie Lynk & Co kontynuuje ekspansję dzięki innowacyjnemu modelowi biznesowemu opartemu na subskrypcji, rosnąc o 145 proc. do ponad 180 000 członków w 2022 roku. Ponadto marka przyspieszyła swoją globalną ekspansję, wchodząc na nowe rynki w Zatoce Perskiej i Azji i Pacyfiku, zaczynając od Kuwejtu.

Sprzedaż samochodów marki Geometry

Geometry w ubiegłym roku wprowadziła na rynek dwa nowe modele. Globalnie, marka zaczęła odnosić sukces ze swoim subkompaktowym SUV-em, Geometry C i rozszerzyła swoją działalność na nowe rynki w Europie Wschodniej i Ameryce Południowej. W 2022 roku sprzedaż Geometry wzrosła o 170 proc. rok do roku do 149 389 sztuk.

Livan, marka pojazdów elektrycznych Geely Auto Group opierająca się na wymianie baterii, odnotowała sprzedaż swoich konsumenckich modeli, na poziomie 56 140 sztuk w pierwszym roku sprzedaży marki.

ZEEKR zakończył swój pierwszy pełny rok sprzedaży, przekraczając cel 70 000 sztuk. Do końca 2022 roku do użytkowników trafiło 71 941 egzemplarzy Zeekr 001 klasy premium. W 2023 roku Zeekr zamierza niemal podwoić swoją sprzedaż i rozpocząć ekspansję na rynki europejskie.

Elektryczny samochód Zeekr 001 zdjęcie: Geely
Elektryczny samochód Zeekr 001 zdjęcie: Geely

Proton Cars, którego Geely Auto Group kontroluje 49,9 proc. w partnerstwie z DRB-HICOM, odnotował czwarty z rzędu rok wzrostu sprzedaży na poziomie 23,3 proc. rok do roku. Malezyjska marka narodowa utrzymała pozycję numer dwa na rodzimym rynku, kontynuując realizację ambitnej strategii, której celem jest zajęcie miejsca w pierwszej trójce producentów samochodów w regionie ASEAN. Marka odnotowała wzrost eksportu w 2022 roku do 5 406 sztuk, co stanowi wzrost o 79,1 proc. rok do roku.

Farizon, marka pojazdów użytkowych w ramach Geely New Energy Commercial Vehicle Group odnotowała wzrost sprzedaży o ponad 55 proc. Marka utrzymała pozycję lidera rynku lekkich ciężarówek „New Energy” w Chinach i rozpoczęła eksport na rynki Bliskiego Wschodu i Ameryki Południowej. Farizon odsłonił również swoją wizję przyszłości elektrycznych pojazdów użytkowych dzięki modelowi SuperVAN.

Marki europejskie Geely w 2022 roku

Transformacja Lotus Cars była kontynuowana w 2022 roku, ponieważ rozpoczęła się sprzedaż pierwszego elektrycznego SUV-a marki -Eletre. Do klientów zaczęły też trafiać dostawy ostatniego modelu z silnikiem spalinowym – Emira. W 2023 roku Lotus przygotowuje się do obchodów 75-lecia marki, przyspieszając swoją globalną ekspansję ponadto wszedł w nowy rok z silnym bankiem zamówień na swoje dwa najnowsze modele – Emira i Eletre.

Elektryczny Lotus Eletre
Elektryczny Lotus Eletre

W całym roku Volvo odnotowało sprzedaż jednostkową na poziomie 615 121 pojazdów, przy czym udział pojazdów w pełni elektrycznych wzrósł prawie trzykrotnie do 10,9 proc. Znaczący postęp w cyfrowej transformacji szwedzkiej marki był widoczny w 2022 r., kiedy to subskrypcje wzrosły o 49 proc. rok do roku, a sprzedaż internetowa o 17 proc. rok do roku.

Polestar, szwedzka marka samochodów elektrycznych o wysokich osiągach, zakończyła swój debiut na NYSE w 2022 r. i zrealizowała swój cel sprzedaży 50 000 pojazdów na całym świecie, przy czym szacowany całoroczny wolumen wyniósł 51 500 samochodów, co oznacza wzrost o około 80 proc. rok do roku. Marka zaprezentowała również swój pierwszy elektryczny SUV o wysokich osiągach – Polestara 3. W 2023 roku marka przewiduje, że globalny wolumen sprzedaży wzrośnie o prawie 60 proc. do około 80 000 samochodów, dzięki silnej sprzedaży modeli Polestar 2 i pierwszym dostawom modelu Polestar 3.

Smart, czyli marka miejskiej mobilności joint venture pomiędzy Geely i Mercedesem wprowadziła w kwietniu na rynek swojego pierwszego całkowicie elektrycznego SUV-a – smart #1 – a jego dostawy ruszyły we wrześniu. W pierwszym kwartale sprzedaży, samochód został już dostarczony do ponad 10 000 klientów w Chinach. Utworzono już specjalne centra marketingu i sprzedaży w Europie i Azji Południowo-Wschodniej, aby ułatwić ekspansję marki na nowe rynki w 2023 roku.

LEVC kontynuuje swój powrót do wzrostu w 2022 roku, ponieważ brytyjski producent elektrycznych taksówek i samochodów dostawczych rozszerza swoją obecność na całym świecie. W ciągu 2022 roku marka odnotowała wzrost sprzedaży swoich elektrycznych taksówek TX o rozszerzonym zasięgu i samochodów dostawczych VN5 o około 67 proc. Marka ogłosiła również, że zamierza wyjść poza produkcję wysokiej klasy taksówek i stać się wiodącą firmą zajmującą się technologią mobilności. W 2023 roku zamierza osiągnąć 20 proc. wzrost.

Perspektywa na 2023 rok

Geely Holding spodziewa się rosnącego popytu na pojazdy zelektryfikowane i paliwa alternatywne w 2023 roku we wszystkich swoich markach. Spodziewa się także złagodzenia problemów związanych zakłóceniami łańcucha dostaw.

Wśród spółek zależnych Geely Holding, Geely Automobile Group sobie wyznaczyła cel sprzedaży na poziomie 1,65 mln sztuk na rok 2023, co oznacza wzrost o około 15 proc. w stosunku do 2022 roku. Zeekr ma na celu podwojenie sprzedaży pojazdów elektrycznych klasy premium i ekspansję na rynki europejskie. Polestar przewiduje, że jego globalne wolumeny wzrosną do 80 000 pojazdów elektrycznych w 2023 roku, co stanowi mniej więcej 60 proc. wzros w stosunku do sprzedaży w 2022 roku.

Zobacz też: Porsche Vision Gran Tourismo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię