Producent samochodów Volvo i producent akumulatorów Northvolt zbudują wspólną fabrykę akumulatorów w Göteborgu w zachodniej Szwecji. Nowy zakład stworzy 3000 miejsc pracy.
- Fabryka akumulatorów Northvolt i Volvo w Göteborgu ruszy w 2025 roku
- Pracę w niej znajdzie 3000 osób
- Szefem spółki produkującej akumulatory będzie Adrian Clarke – który wcześniej budował fabryki Tesli
Fabryka akumulatorów Northvolt i Volvo w Göteborgu
W ubiegłym roku obie firmy poinformowały, że utworzą spółkę joint venture w celu opracowania baterii, w tym utworzenia gigafabryki do jej produkcji oraz centrum badawczo-rozwojowego. Łączna wartość inwestycji to około 30 miliardów koron (3,3 miliarda dolarów).
Nowa fabryka o mocy 50 GWh stworzy do 3000 miejsc pracy i wyprodukuje ogniwa akumulatorowe opracowane specjalnie do użytku w czysto elektrycznych samochodach Volvo i Polestar. Działalność rozpocznie się w 2025 roku.
Northvolt i Volvo powiedziały, że do kierowania firmą produkcyjną wyznaczony został były dyrektor wykonawczy Tesli, Adrian Clarke.
– Przychodzi on z wieloletnim doświadczeniem w Tesli, a także z doświadczeniem w budowaniu tego typu fabryk – powiedział Reuterowi dyrektor generalny Northvolt Peter Carlsson, który również wcześniej pracował dla Tesli.
Szef działu inżynieryjnego i operacyjnego Volvo Cars, Javier Varela, powiedział, że dostęp do wolnej od paliw kopalnych energii, umiejętności i infrastruktury były czynnikami decydującymi o wyborze Göteborga, rodzinnego miasta Volvo.
Pierwszy akumulator Northvolt zjechał już z taśmy
Gigafabryka Northvolt w szwedzkim mieście Skelleftea zmontowała swoje pierwsze ogniwo akumulatorowe pod koniec grudnia, co czyni ją pierwszą europejską firmą, która zaprojektowała i wyprodukowała akumulator w Europie.
Pierwsze ogniwo baterii zjechało z linii produkcyjnej w gigafactory we wtorek 28 grudnia.
– Oczywiście jest to dopiero początek. W ciągu nadchodzących lat z niecierpliwością czekamy, aż Northvolt Ett znacznie rozszerzy swoje moce produkcyjne, aby umożliwić transformację Europy na czystą energię – mówił Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor generalny Northvolt.
Większość baterii do samochodów elektrycznych na świecie jest obecnie produkowana w Stanach Zjednoczonych i Azji, ale Northvolt ma nadzieję, że to zmieni.
Northvolt ruszy z produkcją w 2022 roku
Northvolt już jakiś czas temu podpisał kontrakty o wartości ponad 30 miliardów dolarów z klientami, w tym z producentami samochodów takimi, jak BMW, Volkswagen, Volvo i Polestar.
Tesla także ma swoją pilotażową fabrykę, w której próbuje wytwarzać własne ogniwa akumulatorowe, ale obecnie wykorzystuje w swoich systemach magazynowania energii i pojazdach akumulatory firm CATL, Samsung, Panasonic i LG.
Northvolt poinformował, że dostawy komercyjne rozpoczną się w 2022 r., dodając, że moce produkcyjne wzrosną do 60 gigawatogodzin w nadchodzących latach. Wystarczy to do zbudowania akumulatorów dla około 1 miliona samochodów elektrycznych.
Firma pozyskała ponad 6,5 miliarda dolarów od wielu inwestorów, a środki mają pomóc jej rozwinąć swoją działalność.
Ostatnia runda finansowania – największa dotychczasowa dla Northvolt – była współprowadzona przez Goldman Sachs i VW, wraz z nowymi inwestorami, w tym szwedzkimi funduszami emerytalnymi AP1, AP2, AP3, AP4 i kanadyjskim OMERS. Wcześniejsi inwestorzy, tacy, jak CEO Spotify Daniel Ek i firma inwestycyjna Baillie Gifford, również zainwestowali swoje środki w czasie ostatniej rundy.