Skoda Vision 7S to zapowiedź elektrycznej przyszłości czeskiego producenta. Skoda zamierza mieć na rynku trzy nowe, całkowicie elektryczne modele już w 2026 roku, a kolejne mają pojawić się w przyszłości. Studium koncepcyjne VISION 7S stanowi konkretną zapowiedź jednego z tych modeli. Skoda podkreśla, że opracowanie i wyprodukowanie modelu koncepcyjnego VISION 7S było dla projektantów i inżynierów bardzo dużym przedsięwzięciem.

  • Skoda Vision 7S została zaprezentowana w sierpniu 2022 r.
  • Auto stanowi zapowiedź przyszłej linii aut elektrycznych Skody
  • W Vision 7S pokazano także nowe logo

Skoda Vision 7S — nowy rozdział w historii Skody

Studium Skody VISION 7S to dla czeskiej firmy nie tylko zwykły model koncepcyjny. VISION 7S jest zapowiedzią przyszłego, seryjnego, w pełni elektrycznego modelu oraz wprowadzeniem zupełnie nowego języka projektowania, nowego logo oraz identyfikacji wizualnej marki. Martin Porteš, kierownik projektu odpowiedzialny za rozwój koncepcji w dziale projektowym podkreśla, że Skoda Vision 7S to najbardziej funkcjonalna i wszechstronna koncepcja, jaką kiedykolwiek zbudowała Skoda.

Skoda VISION 7S
Skoda VISION 7S
Skoda VISION 7S

Skoda Vision 7S — główne wyzwania w realizacji projektu

Skoda podkreśla, że głównymi wyzwaniami związanymi z opracowywaniem modelu VISION 7S były nowy język projektowania oraz unikalne rozwiązania techniczne. Projektanci musieli znaleźć odpowiednie sposoby na wprowadzenie do samochodu nietypowych technologii. Prace nad studium VISION 7S rozpoczęły się na około rok przed jego premierą we wrześniu 2021 roku – wtedy powstał brief i rozpoczął się proces rozwoju auta.

Zespół projektowy w zakładzie w Mladá Boleslav miał tylko około dziesięciu miesięcy na pełne przygotowanie modelu koncepcyjnego. Wszystko zaczęło się od określenia podstawowych proporcji i parametrów auta. Następnie przygotowano odpowiednią platformę.

– Na początku tego typu projektów spóźnianie się względem harmonogramu nie jest niczym niezwykłym, ponieważ projektanci nieustannie wymyślają nowe ulepszenia i wprowadzają zmiany. Musimy sobie z tym poradzić, jednak stwarza to dużą presję – wyjaśnia Porteš.

Projektanci stopniowo dopracowywali wygląd samochodu – karoserię, wnętrze i wszelkiego rodzaju detale. Tworzone były gliniane modele, które również musiały uzyskać akceptację kierownictwa firmy. Na tym etapie kierownik projektu zaczyna uważniej śledzić wszystkie terminy i budżety, a także kontraktuje dostawców, np. na określone części i rozwiązania.

Skoda VISION 7S
Skoda VISION 7S

Budowa Skody Vision 7S

– Projekt prawie nigdy nie jest ostateczny, coś zawsze jest dopracowywane. W każdym razie kolejnym etapem jest faktyczna budowa samochodu. Równolegle zachodzą prace nad doskonaleniem wielu detali, więc właściwa faza projektowania i poszukiwania konkretnych rozwiązań trwa w rzeczywistości dłużej niż fizyczna konstrukcja samochodu. Nie możemy po prostu czekać, aż projekt zostanie skończony, bo nie wystarczyłoby nam czasu – mówi Martin Porteš.

Porteš podkreśla, że zwłaszcza na początku budowy, zespołowi projektowemu towarzyszy zespół odpowiedzialny za tworzenie prototypów, który przygotowuje także samochody prototypowe do produkcji seryjnej. Konstruktorzy pomagają nam m.in. modyfikować i przygotowywać platformę auta oraz wdrażać podstawowe funkcje.

Gdy platforma samochodu jest przygotowywana, jednocześnie wykonywane są części karoserii. Mając gotowy fundament, rozpoczyna się budowa samochodu. Podstawą jest rurowa rama, na której montowane są elementy nadwozia. Równolegle ze szkieletem samochodu inżynierowie pracują  nad montażem okablowania. –

– W modelu VISION 7S znajduje się wiele elementów, które m.in. poruszają się lub świecą, w związku z czym wymagają nietypowej ilości okablowania. Model VISION 7S ma pod tym względem szereg cech szczególnych, np. tzw. „steer-by-wire”. W tym modelu kierownica nie jest sztywno połączona z kołami, a polecenia przesyłane są do nich drogą cyfrową – mówi Porteš.

Inne unikalne cechy modelu to deska rozdzielcza i pedały, które podczas przełączania z trybu jazdy na relaks, oddalają się od pasażerów o około 10 centymetrów. Przekształcenie obejmuje również obrót dużego dotykowego ekranu systemu pokładowego.

– Spędziliśmy dużo czasu na szukaniu rozwiązania technicznego, które umożliwiłoby tę rotację, a jednocześnie byłoby wystarczająco wytrzymałe oraz pozwalało nam pracować z minimalną grubością paneli i cienkimi ramkami ekranu. Przednie fotele obracają się w kierunku środka i delikatnie składają, a tylne lekko odchylają. W normalnym samochodzie sprawa byłaby prostsza, ale w projekcie, w którym fotele wraz z konsolą centralną wydają się unosić w przestrzeni, był to naprawdę trudny orzech do zgryzienia – wyjaśnia Porteš.

Następnie Zespół ds. Rozwoju Technicznego Skoda pomógł znaleźć rozwiązanie, które połączyło funkcjonalność platformy pojazdu ze wszystkimi systemami samochodu koncepcyjnego. VISION 7S, który jest autem koncepcyjnym, jest zatem naprawdę funkcjonalny, a jednocześnie prezentuje wspomnianą wcześniej zmianę w wystroju wnętrza, w tym nowy interfejs sterowania dla pasażerów.

Ostatnie szlify Skody Vision 7S

Samochód stopniowo nabierał kształtów, części przybywały, a po montażu próbnym rozpoczął się właściwy proces montażu końcowego. Ten z reguły komplikuje się przez różnego rodzaju przeszkody.

– Do ostatniej chwili rozważaliśmy wykorzystanie materiału podłogowego z opon pochodzących z recyklingu. Otrzymanie go od dostawcy na czas kosztowało nas wiele pracy. Pleksiglas (szkło akrylowe), z którego wykonany jest Tech-Deck Face, ma ograniczone możliwości modelowania i przez długi czas nie mogliśmy osiągnąć pożądanego rezultatu – mówi Porteš.

Ostatnia faza budowy samochodu koncepcyjnego obejmowała pracę w systemie zmianowym, zasadniczo 24 godziny na dobę. Model VISION 7S był dopracowywany przez inżynierów i projektantów do ostatniej chwili.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię