W styczniu 2023 roku rynek samochodów osobowych w Unii Europejskiej wzrósł o 11,3 proc. do 760 041 sztuk, rozpoczynając nowy rok na plusie. ACEA podaje, że w dużej mierze wynikało to jednak z niezwykle skromnej bazy porównawczej w 2022 roku, kiedy to osiągnięto najniższy styczniowy wolumen w historii.

  • W styczniu 2023 roku rynek samochodów osobowych w UE wzrósł o 11,3 proc.
  • Nowe auta elektryczne stanowiły w UE 9,5 proc.
  • W Polsce było to zaledwie 3,1 proc.

Rynek samochodów w UE rośnie w styczniu 2023 roku

Najsilniejsze wzrosty odnotowano w Hiszpanii (+51,4 proc.) i we Włoszech (+19 proc.), a następnie we Francji, gdzie wzrost był skromniejszy, ale nadal solidny (+8,8 proc.). Wyjątkiem od tego trendu były Niemcy, które w ubiegłym miesiącu odnotowały spadek na poziomie 2,6 proc..

Nowe samochody wg rodzajów paliw

W pierwszym miesiącu 2023 roku rejestracje nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym i hybrydowym w UE nadal rosły, stanowiąc odpowiednio 9,5 proc. i 26 proc. rynku. Mimo to benzyna pozostała najpopularniejszym rodzajem paliwa dla nowo zarejestrowanych samochodów w UE, z udziałem w rynku na poziomie 37,9 proc.

Samochody elektryczne w UE w styczniu 2023 roku

Styczniowe rejestracje nowych samochodów elektrycznych na baterie (BEV) wzrosły o 22,9 proc., osiągając poziom 71 984 aut i udział w rynku na poziomie 9,5 proc. (wobec 8,6 proc. w styczniu 2022 roku). Większość rynków regionu znacząco przyczyniło się do lepszego odczytu, notując dwu- i trzycyfrowe wzrosty. Było jednak kilka wyjątków: Niemcy (-13,2 proc.), Szwecja (-18,5 proc.) i Włochy (-8,7 proc.).

Pojazdy hybrydowe (HEV) również mają za sobą dobry początek roku. Wolumen rejestracji w tym przypadku wzrósł o 22,1 proc. do 197 982 sztuk. Wynik w górę ciągnęły wysokie wzrosty notowane w Hiszpanii (+59,3 proc.), Włoszech (+24,7 proc.), Niemczech (+19 proc.) i Francji (+12,5 proc.). Dzięki temu udział hybryd w rynku sięgnął poziomu 26 proc., co oznacza poprawę o 2,3 pkt proc. w porównaniu do stycznia 2022 r.

Z drugiej strony, sprzedaż nowych pojazdów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE spadła w styczniu o 9,9 proc. do 53 649 sztuk. O połowę zmniejszyła się liczba rejestracji tego typu aut w Niemczech (-53,2 proc.), które do ubiegłego roku były największym pod względem ilościowym rynkiem dla tych samochodów. Udział hybryd plug-in skurczył się z 8,7 proc w styczniu 2022 roku do 7,1 proc. w roku bieżącym.

Nowe samochody osobowe wg rodzajów paliwa w styczniu 2023 roku w UE

Samochody benzynowe i z silnikiem diesla

Rejestracje nowych samochodów benzynowych w UE odnotowały w styczniu wzrost o 12,3 proc., sięgając poziomu 37,9 proc. rynku (37,6 proc. w styczniu 2022 roku). Do tego wzrostu przyczyniły się w dużej mierze rynki Hiszpanii (+59,4 proc.), Włoch (+15,5 proc.) i Francji (+11,9 proc.).

Unijny rynek samochodów z silnikiem diesla kurczy się – w ubiegłym miesiącu odnotowano spadek na poziomie 1,6 proc. – pomimo znaczącego wzrostu rejestracji we Włoszech (+21,4 proc.) i Hiszpanii (+19 proc.). Udziału tych aut, jeśli chodzi o rejestracje nowych samochodów spadł o 2 pkt proc. do poziomu 15,9 proc.

Polska na tle średniej UE

Jeśli chodzi o Polskę, to z danych ACEA wynika, że w styczniu 2023 roku udział samochodów elektrycznych odpowiadał za zaledwie 3,1 proc. wszystkich rejestracji nowych samochodów osobowych. Rok temy wynik ten był na poziomie 1,8 proc. Hybrydy w styczniu 2023 roku odpowiadały za 38,4 proc. rynku, zaś hybrydy typu plug-in za jedynie 2 proc. Nowe samochody z silnikiem diesla zajmowały 9,3 proc. udział, zaś z silnikiem benzynowym 44,6 proc.

Nowe auta elektryczne w styczniu 2023 roku w Polsce

Zobacz też: Nowy bolid formuły E Porsche 99X Gen3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię