Projekt ServCity, realizowany przez konsorcjum z udziałem Nissana i wspierany przez brytyjski rząd, wszedł w końcową fazę. Jest nią wdrożenie zaawansowanej technologii jazdy autonomicznej w złożonym środowisku miejskim Londynu oraz jej integracja z miejską infrastrukturą.

Autonomiczny projekt Nissana ServCity w fazie końcowej

Po trzech latach badań i przejechaniu ponad 1600 mil w trybie autonomicznym, Nissan wraz z partnerami z konsorcjum przystąpił do opracowywania planu, który pomoże brytyjskim miastom we włączeniu zaawansowanych technologii pojazdów autonomicznych do miejskiej infrastruktury. W projekcie badano także, jak miasta mogłyby w przyszłości realizować usługę zrobotyzowanych taksówek z pożytkiem dla mieszkańców i osób dojeżdżających do pracy.

Nissan LEAF w projekcie ServCity
Nissan LEAF w projekcie ServCity
Nissan LEAF w projekcie ServCity

Połączony i autonomiczny pojazd (CAV) ServCity, zbudowany na bazie w 100 proc. elektrycznego Nissana LEAF, przeszedł liczne i coraz trudniejsze testy weryfikacyjne na ulicach Londynu, w trakcie których był połączony ze Smart Mobility Living Lab (SMLL) w Greenwich. ServCity wykorzystywał cały potencjał SMLL, w tym czujniki umieszczone w jezdniach i moc obliczeniową laboratorium. Elementy te składają się na futurystyczną, współpracującą infrastrukturę będącą nowym źródłem danych dla CAV, które poprawiają jego „świadomość” sytuacyjną. Infrastruktura może wykrywać obiekty znajdujące się jeszcze poza zasięgiem kamer pojazdu (np. za rogiem lub w większej odległości). Na podstawie tych informacji pojazd może wykonać manewr zwiększający płynność jazdy, na przykład odpowiednio wcześniej zmienić pas ruchu. 

Nissan LEAF w projekcie ServCity
Nissan LEAF w projekcie ServCity

Projekt ServCity — kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej

Projekt, podobnie jak wszystkie wcześniejsze dotyczące samochodów autonomicznych i wspófinansowane udzielone przez brytyjski rząd, w ważnym stopniu przyczyni się do przekonania opinii publicznej, że wprowadzenie CAV na brytyjskie drogi będzie bezpieczne, ale przyniesie też wyraźne korzyści społeczeństwu. W tym celu na zakończenie projektu zorganizowano pokazy dla zainteresowanych, w trakcie których można było przekonać się na własne oczy, jak działają zaawansowane technologie jazdy autonomicznej, zintegrowane z infrastrukturą drogową w Greenwich gotową na przyjęcie CAV.

— Jesteśmy bardzo dumni z uczestnictwa w projekcie ServCity. Nasz w 100 proc. elektryczny Nissan LEAF okazał się idealnym pojazdem testowym. W ramach długofalowej wizji Nissan Ambition 2030 staramy się wspierać poprawę dostępu do bezpiecznej i atrakcyjnej mobilności. Poszerzanie naszej wiedzy i kompetencji w zakresie jazdy autonomicznej ma kluczowe znaczenie dla tych działań, a projekty badawcze takie jak ServCity są niezbędne dla rozwoju technologii — mówi David Moss, wiceprezes ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania) Nissana.

Projekt ServCity jest finansowany wspólnie przez rząd brytyjski oraz partnerów konsorcjum. Środki pochodzą z państwowego Funduszu Inteligentnej Mobilności (Intelligent Mobility Fund), który dysponuje kwotą 100 mln funtów i jest zarządzany przez Centrum Połączonych i Autonomicznych Pojazdów (CCAV). Za realizację odpowiada brytyjska agencja innowacji Innovate UK. Przez ponad trzy lata sześciu partnerów – Nissan, Connected Places Catapult, TRL, Hitachi Europe, Uniwersytet w Nottingham i SBD Automotive – wspólnie opracowywało plan, który będzie wytyczną dla producentów, operatorów transportowych oraz urbanistów w przygotowywaniu brytyjskich miast na dopuszczenie CAV do ruchu. 

Technologia jazdy autonomicznej jest kluczowym filarem strategii Nissan Ambition 2030, długofalowej wizji, zgodnie z którą firma chce tworzyć czystszy, bezpieczniejszy i bardziej inkluzywny świat. 

Nissan LEAF w projekcie ServCity

Zobacz też: Elektryczny Volkswagen ID.Buzz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię