Renault sprzedaje swój biznes w Rosji. AwtoWaz – spółka produkująca Ladę, w której Renault miało 67,69 proc. udziałów przejdzie w ręce rosyjskiego instytutu. Renault ma jednak opcję odkupu swoich udziałów w ciągu sześciu lat.
- Renault sprzedaje swój biznes w Rosji
- Spółka Renault Russia trafi w ręce miasta Moskwy
- AwtoWAZ – producent Łady – trafi w ręce instytutu naukowego
Renault wycofuje się z Rosji – sprzedaje swój biznes
– Podjęliśmy dziś trudną, ale konieczną decyzję. Jest to decyzja świadcząca o pełnym poczuciu odpowiedzialności za 45 tysięcy naszych pracowników w Rosji, a jednocześnie zabezpieczająca wyniki Grupy i możliwość naszego powrotu do tego kraju w przyszłości, w odmiennym kontekście. Wierzę w zdolność Grupy Renault do przyspieszenia transformacji i przekroczenia celów średnioterminowych – oświadczył Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault.
Sprzedaż, czy nacjonalizacja?
Wokół sprzedaży rosyjskiego biznesu przez Renault krąży wiele niedomówień. Reuters powołując się na swoje dwa źródła podaje, że Renault Russia i AwtoWAZ zostały sprzedane za „symbolicznego rubla”. Już wcześniej rosyjscy politycy ostrzegali przed znacjonalizowaniem aktywów firm, które wstrzymują swoją działalność w Rosji z powodu agresji na Ukrainę.
Renault w Rosji – biznes wart miliardy euro
Na dzień 31 grudnia 2021 r. wartość skonsolidowanych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych rosyjskiego biznesu wynosiła 2,195 miliarda euro. Działalność prowadzona w Rosji zostanie wyłączona z konsolidacji półrocznych wyników Grupy Renault na dzień 30 czerwca 2022 r. i zgodnie ze standardem MSSF 5 zostanie wykazana jako zakończona.
Renault, które w 15 procentach należy do państwa francuskiego, potwierdziła niegotówkowy odpis w wysokości prawie 2,2 mld euro (2,29 mld dolarów) w celu odzwierciedlenia potencjalnych kosztów zawieszenia działalności w Rosji.
Moskwicz powróci?
Agencja Reuters pisze, że Siergiej Sobianin burmistrz Moskwy powiedział, że znacjonalizowana fabryka Renault w Moskwie może zostać wykorzystana do produkcji samochodów Moskwicz. Chce w ten sposób ochronić tysiące miejsc pracy w moskiewskiej fabryce. Dodał, że „w 2022 roku zostanie otwarta nowa karta w historii Moskwicza”.