Alfa Romeo Tonale – to nowy zelektryfikowany SUV włoskiej marki Alfa Romeo. Tonale jest pierwszym samochodem, który ma być wyznacznikiem ewolucji jaka dokonuje się we włoskiej marce, szczególnie w kierunku elektromobilności. Nowy samochód ma jeszcze bardziej wzmocnić markę i jej metamorfozę. Tonale w sobie zachowuje DNA Alfa Romeo.

  • Alfa Romeo zaprezentowało nowy model samochodu – Tonale
  • Tonale jest dostępny w wersji hybrydowej, bądź jako hybryda plug-in
  • Auto posiada na swoim pokładzie system Alexa

Nowe Alfa Romeo Tonale

Ostateczny wygląd nowego Tonale jest wierny samochodowi koncepcyjnemu, z którego czerpie swoje początki. Auto zostało zaprojektowane przez centrum stylistyczne Centro Stile Alfa Romeo.

Alfa Romeo Tonale ma pokazać przyszłościowy design marki, przedstawiając nowe kanony stylistyczne, które znajdą odzwierciedlenie w przyszłych modelach Alfy Romeo. Pięciootworowe felgi aluminiowe, deska rozdzielcza, trójramienna sportowa kierownica i sinusoidalne reflektory – to tylko niektóre elementy, jakie możemy znaleźć w nowej Alfie. 

Nową Alfę Romeo cechują stosunkowo kompaktowe wymiary – 4,53 m długości, 1,84 m szerokości i wysokość 1,6 m.

Fotel Alfa Romeo Tonale
zdjęcie: Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale – odzwierciedlenie modelu koncepcyjne w aucie seryjnym

Nowa Alfa Romeo Tonale to ewolucja samochodu koncepcyjnego zaprezentowanego po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Genewie w 2019 roku. Centro Stile Alfa Romeo zapewniło ciągłość specyfikacji samochodu koncepcyjnego, w samochodzie produkcyjnym, który łączy klasyczne cechy stylistyczne Alfy Romeo, zinterpretowane na nowo w imię nowoczesności, z cechami włoskiego designu.

Linia GT

Boki auta wyróżniają się wydłużoną krzywizną poniżej listwy bocznej, znaną „linią GT”, która biegnie od tyłu auta aż do reflektorów, nadając definicję karoserii i profilowi ​​samochodu. W dolnej części, specjalne wymodelowanie powierzchni nadaje karoserii dodatkowej atletyki. 

Alfa Romeo podkreśla, że wszystkie te charakterystyczne elementy są głęboko zakorzenione w DNA marki. Pod względem modelowania Alfa Romeo Tonale przywodzi na myśl modele takie jak 8C Competizione.

Wygląd nowej Alfy Romeo

Na unikalną linię przodu samochodu składa się wiele elementów. W górnej części przodu uwagę zwracają reflektory „3+3” inspirowane SZ Zagato i samochodem koncepcyjnym Proteo. Reflektory „3+3” z nową, w pełni adaptacyjną matrycą LED zostały opracowane we współpracy z firmą Marelli. 

Trzy moduły tworzą wyjątkową linię frontu samochodu i jednocześnie mieszczą w sobie światła drogowe, dynamiczne kierunkowskazy oraz funkcję powitania i pożegnania (która jest aktywowana, gdy kierowca włącza lub wyłącza samochód)

Wnętrze nowej Alfa Romeo Tonale
Wnętrze nowej Alfa Romeo Tonale zdjęcie: Alfa Romeo

Tonale posiada także adaptacyjne światła drogowe, które dostosowują światła mijania do prędkości i konkretnych warunków jazdy. Zastosowano w nich bezodblaskową technologię segmentową świateł drogowych, która automatycznie wykrywa ruch z przodu i nadjeżdżający z przeciwnego kierunku samochód. 

Oświetlenie boczne

Trzeci moduł świateł jest automatycznie aktywowany podczas skręcania w celu zapewnienia oświetlenia bocznego. Technologie te zapewniają większą wydajność – pod względem trwałości i oszczędności energii, przy dwukrotnie większym natężeniu światła niż konwencjonalne żarówki halogenowe o niższym poziomie emisji – oraz większe bezpieczeństwo, przy mniejszym zmęczeniu oczu i lepszym komforcie jazdy.

Nowa Alfa Romeo Tonale
zdjęcie: Alfa Romeo

Nowe felgi Alfy Romeo Tondale

Nowe felgi aluminiowe Teledial, bardzo cenione w samochodzie koncepcyjnym, będą dostępne w modelu produkcyjnym Tonale. Jest to przeróbka motywu perforowanej tarczy telefonicznej, która jest wynikiem ewolucji, rozpoczętej się w latach 60-tych od kultowych samochodów Alfa Romeo, takich jak 33 Stradale. 

Alfa Romeo Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale – tak wygląda hybrydowa przyszłość firmy

Z biegiem czasu perforacje na wzorze obręczy kół były stopniowo powiększane – najpierw w celu dostosowania do rozwiązań technicznych i koncepcji modeli, a następnie coraz ściślej były związane z potrzebami chłodzenia hamulców. Tonale jest dostępny z 17, 18, 19 i 20-calowymi felgami aluminiowymi, które podkreślają sylwetkę modelu.

Logo Alfa Romeo Tonale
zdjęcie: Alfa Romeo

Wnętrze samochodu

Wnętrze Tonale czerpie inspirację z wyścigowego dziedzictwa Alfy Romeo. We wnętrzu znajdujemy ukośnyy tunel, lekko pofałdowaną deskę rozdzielczą i przyrządy skierowane w stronę kierowcy. Wszystkie elementy sterujące znajdują się na wyciągnięcie ręki kierowcy i są łatwo dostępne – zarówno te fizyczne, jak i cyfrowe dostępne z centralnego wyświetlacza. 

Charakterystyczne elementy nowego modelu to teleskopowa tablica przyrządów oraz kompaktowa kierownica, która jest również ozdobiona ekskluzywnymi aluminiowymi manetkami zmiany biegów.

Selektor trybu jazdy, centralne nawiewy klimatyzacji, zewnętrzne otwory wentylacyjne w kształcie turbiny, centralny tunel i uchwyty są ozdobione fakturą diamentu wykonaną w procesie precyzyjnej obróbki mechanicznej z grawerowaniem laserowym. Ergonomiczne siedzenia są stworzone do codziennego użytku, obite neoprenową tkaniną powszechnie spotykaną w odzieży sportowej. 

Nowa Alfa Romeo Tonale
zdjęcie: Alfa Romeo

Wersje Alfy Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale dostępna jest w dwóch wersjach wyposażenia – Super i Ti. Wersja Super, obejmuje pakiet Sprint, który kryje w sobie liczne opcje o silnie sportowym charakterze. Wykończenie Ti – podkreśla elegancki charakter Tonale. 

Tonale jako hybryda

Alfa Romeo Tonale jest dostępna w wersji hybrydowej. Dostępne są dwa poziomy elektryfikacji – pełna hybryda i hybryda typu plug-in, co oznacza wykonanie pierwszego kroku w procesie elektryfikacji gamy Alfy Romeo.

W Tonale w wersji hybrid debiutuje hybrydowy silnik o zmiennej geometrii Turbo (VGT) o mocy 160 KM. Wersja jest wyposażona w napęd na przednie koła. Auto posiada siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynię biegów Alfa Romeo TCT i 48-woltowy silnik elektryczny 15 kW 55 Nm P2. Do tego w napędzie hybrydowym dołączona jest 1,5-litrowy silnik spalinowy.

Wrażenie auta elektrycznego

Alfa Romeo zdecydowała się na takie rozwiązanie techniczne, by zaoferować autentyczne wrażenia zelektryfikowania samochodu. Skrzynia biegów umożliwia rozruch i jazdę w trybie elektrycznym przy niskich prędkościach oraz podczas parkowania.

Punktem wejścia do świata Tonale jest 130-konna wersja hybrydowa, wyposażona w nowy czterocylindrowy, 1,5- litrowy silnik benzynowy turbodoładowany , o mocy 130 KM i momencie obrotowym 240 Nm.

Wersja plug-in

Wyjątkowy układ napędowy plug-in został zastosowany w najbogatszej wersji –  hybrydzie typu plug-in Q4 o mocy 275 KM – najmocniejsza wersja w gamie pod względem osiągów i poziomu elektryfikacji. Zaawansowany system hybrydowy łączy 1,3-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy MultiAir z rodziny Global Small Engine, który napędza przednie koła, podczas gdy silnik elektryczny jest połączony z kołami tylnymi.

Przyczepność na śniegu i lodzie

Napęd na cztery koła, który ma zapewnić Alfie Romeo idealną przyczepność w czasie jazdy po śniegu i na lodzie. Połączenie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, daje wyższy moment obrotowy, niż samochód z konwencjonalnym silnikiem spalinowym, co przekłada się na dynamizm samochodu.

Alfa Romeo Tonale – akumulator, zasięg, dane pojazdu

System posiada akumulator 15,5 kWh. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 sekundy. Tonale Q4 na silniku elektrycznym ma zasięg do 80 km w cyklu miejskim i ponad 60 km w cyklu mieszanym. Pełne naładowanie akumulatora zajmuje 2,5 godziny przy użyciu szybkiej ładowarki 7,4 kW.

Nowa Alfa Romeo Tonale
zdjęcie: Alfa Romeo

Silnik z turbodoładowaniem

Alfa Romeo podaje, że nowy 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem został zaprojektowany tak, by jak najlepiej nadawał się do użytku hybrydowego oraz zoptymalizowania termodynamiki i zmniejszenia zużycia paliwa. Posiada również całkowicie nowy system bezpośredniego wtrysku, działający pod ciśnieniem do 350 barów.

Konstrukcja i rozkład masy

Jednym z głównych celów projektu Alfy Romeo Tonale było osiągnięcie maksymalnej przyjemności z jazdy. Jednym z elementów, który przyczynił się do realizacji tego zadania, jest odpowiedni rozkład masy między dwiema osiami. Wymagało to specjalnego zarządzania masą i materiałami, co zostało wykonane zarówno poprzez pracę nad układem samochodu, jak i umieszczenie wszystkich cięższych komponentów na tyle w centralnym położeniu, na ile było to możliwe. Auto chciało swoją konstrukcją nawiązać do samochodów sportowych, bez konieczności rezygnowania z komfortowego podróżowania.

Hamulce w nowej Alfie

Nowa Alfa Romeo Tonale wykorzystuje zintegrowany układ hamulcowy (IBS) – innowacyjny system elektromechaniczny, który łączy kontrolę stabilności z konwencjonalnymi hamulcami. Integracja elektroniki i mechaniki, znaczna optymalizacja masy, optymalne wyczucie i całkowity brak wibracji pedału mają gwarantować systemowi natychmiastową reakcję hamowania – układ autonomicznego systemu awaryjnego hamowania.

Zastosowanie stałych zacisków firmy Brembo, z czterema tłoczkami i samowentylowanymi tarczami z przodu i pełnymi tarczami z tyłu, przyczynia się do poprawy skuteczności hamowania.

Zawieszenie Tonale

Opracowane we współpracy z firmą Marelli – historycznym partnerem technologicznym Alfa Romeo – elektroniczne amortyzatory, wyposażone są w specjalny zawór uruchamiany elektrycznie. Dostępne są dwa tryby, Komfort i Sport. Opcje Advanced Efficiency i Normal mają zapewniać płynną pracę na nierównych drogach. Odwrotnie, w trybie Sport opcje Dynamic i ESC Off, ograniczają ruchy nadwozia i zwiększają sztywność pionową.

MacPherson wmontowany w innowacyjny charakter Alfy Romeo

W zawieszeniu wykorzystano architekturę MacPhersona. Geometria przedniej osi została zoptymalizowana pod kątem szybkich i precyzyjnych zmian kierunku. Tonale wykorzystuje technologię tłumienia selektywnego częstotliwości (FSD) – opracowaną we współpracy z firmą Koni, w celu poprawy osiągów poprzez zapewnienie doskonałego trzymania się jezdni, a jednocześnie poprawę komfortu jazdy w każdych warunkach jazdy bez większych problemów w czasie pokonywania zakrętów.

Wnętrze nowej Alfa Romeo Tonale
zdjęcie: Alfa Romeo

Systemy bezpieczeństwa

Kompaktowy SUV jest wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), które automatycznie obsługują przyspieszanie, hamowanie i pomagają utrzymywać tor jazdy się na pasie, co szczególnie się przydaje w czasie długiej jazdy – tak właśnie działa zamontowany w aucie asystent jazdy.

Autonomiczna jazda – poziom 2

Alfa Romeo Tonale umożliwia autonomiczną jazdę na poziomie 2. System łączy w sobie kamerę, która skierowana jest do przodu pojazdu, monitorującą całe otoczenie samochodu. Auto posiada inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC)i system centrowania samochodu na pasie ruchu (LC). 

System IACC wykorzystuje inteligentny tempomat adaptacyjny, który automatycznie dostosowuje prędkość samochodu, by zachować bezpieczną odległość od poprzedzających go samochodów, a także systemy rozpoznawania znaków drogowych i inteligentnej kontroli prędkości.

Ten pierwszy wykorzystuje kamerę pokładową do rozpoznawania znaków drogowych – wyświetla je na wyświetlaczu i ostrzega kierowcę o aktualnym ograniczeniu prędkości. 

Elektroniczny samoblokujący mechanizm różnicowy

W wersjach hybrydowych (130 KM i 160 KM), elektroniczny samoblokujący mechanizm różnicowy Alfa Romeo jest standardem, aby zagwarantować doskonałą przyczepność i płynną jazdę, podkreślając zwinność i sportowy charakter samochodu. System wykorzystuje działanie układu hamulcowego poprzez symulację ograniczonego mechanizmu różnicowego.

W połączeniu z przednim zawieszeniem MacPherson zapewnia sportową i efektywną dynamikę jazdy, kontrolując stabilność pojazdu i przekierowując moc na koła podczas przyspieszania w zakrętach.

System zapewnia również lepszą kontrolę na śliskich nawierzchniach, a także znacznie zmniejsza podsterowność, przenosząc moment obrotowy z koła wewnętrznego na zewnętrzne, aby zapewnić przyspieszenie wzdłużne, a tym samym lepszą przyczepność do drogi.

Alexa w nowym Alfa Romeo Tonale

W nowej Alfie Romeo pojawił się wbudowany asystent głosowy Amazon Alexa, co ma zapewnić zwiększenie wyjątkowego komfortu Alfy Romeo.

Dzięki uprzejmości Secure Delivery Service, kierowca może wybrać Tonale jako miejsce dostarczania paczek Amazon, otwierając drzwi i pozwalając kurierowi zostawić wewnątrz samochodu – wszystko całkowicie bezpiecznie – zgodnie z filozofią Alfy Romeo.

Kierowca może także otrzymywać aktualizacje o stanie pojazdu w zaciszu swojego domu, sprawdzać poziom naładowania i paliwa, wyszukiwać interesujące miejsca, znaleźć ostatnią lokalizację samochodu, wysyłać zdalne polecenia blokowania i odblokowywania i wiele więcej innych rzeczy.

Alexa może być również używana do dodawania produktów do listy zakupów, wyszukiwania pobliskiej restauracji lub dostosowywania oświetlenia lub ogrzewania podłączonego do systemu automatyki domowej, a wszystko to przy jednoczesnym skupieniu się na drodze. To z pewnością może przekonać geeków technologicznych przy wyborze swojego samochodu.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię