Kamaz prezentuje pierwszy model autobusu na ogniwa paliwowe. Kamaz 6290 od przyszłego roku będzie testowany na ulicach Moskwy.

  • Kamaz zaprezentował nowy model autobusu na wodór
  • Testy autobusu będą przeprowadzone w Moskwie
  • Zakończenie testów jest zaplanowane na koniec 2023 roku

Wodorowy autobus od Kamaza

Prezentacja nowego autobusu odbyła się na targach „Comtrans 2021” w Moskwie. Kamaz 6290 to autobus o długości 12,4 metra, który oferuje miejsce dla 80 pasażerów (33 miejsc siedzących). Nowy model opiera się na autobusie elektrycznym 6282, który regularnie kursuje już na przykład w Moskwie.

Na dachu pojazdu zamontowano sześć cylindrycznych zbiorników ciśnieniowych, ale ich maksymalna pojemność nie jest określona. Zasięg modelu 6290 wynosi 250 kilometrów, co zdaniem Kamaza sprawia, że ​​autobus nadaje się do transportu międzymiastowego.

Autobus posiada osie ZF, a tylna to „AxTrax”, w której zintegrowany jest napęd elektryczny. Kamaz w komunikacie prasowym nie podaje żadnych informacji o mocy AxTraxa. Ogniwo paliwowe ma mieć moc 45 kW, ale nie ma dalszych informacji na ten temat ani na temat akumulatora buforowego. Autobus będzie mógł jeździć w temperaturach od -40 do +40 stopni.

Wodorowy autobus Kamaza na Moskiewskich drogach

Podwozie i nadwozie wystawionego w Moskwie pojazdu zostały wyprodukowane przez filię Kamaz Nefaz w Baszkirii, republice z suwerennymi prawami we wschodniej części europejskiej Rosji. Układ napędowy i komponenty wodorowe zostały następnie zainstalowane w Centrum Badawczo-Technologicznym Kamaz.

– Świat idzie do przodu i nie możemy pozostawać w tyle. Autobus wodorowy, czyli autobus elektryczny wodorowy, to kolejny krok w poszukiwaniu alternatywnych źródeł energii i rozwoju nowoczesnego, przyjaznego środowisku transportu pasażerskiego – mówi Siergiej Chemezov, dyrektor generalny Rostec, państwowej korporacji będącej właścicielem Kamaz.

Andrei Savkinov, główny projektant Kamaz wskazał, że prototyp 6290 zostanie przetestowany w przyszłym roku w warunkach drogowych na ulicach Moskwy. Moskwę wybrano jako lokalizację testową nie tylko ze względu na skupienie się na autobusach elektrycznych:

– Autonomiczna stacja tankowania wodoru znajduje się tylko w Czernogołowce pod Moskwą, więc nie możemy testować autobusu wodorowo-elektrycznego gdzie indziej – powiedział główny projektant.

Testy mają zostać zakończone w 2023 roku.

– W przypadku zbudowania odpowiedniej infrastruktury tankowania i pojawienia się zapotrzebowania na nowy rodzaj eko-transportu ze strony Moskwy, planujemy montaż końcowy autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe w Zakładzie Naprawy i Budowy Samochodu Sokolniki w stolica kraju, w której z powodzeniem montujemy już autobusy elektryczne Kamaz – powiedział Sawkinow.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię