Mercedes-Benz VISION EQXX wyjechał na drogi Europy. Jadąc z Sindelfingen przez Alpy Szwajcarskie i północne Włochy, do Cassis na Lazurowym Wybrzeżu, bez trudu pokonał ponad 1000 km na jednym ładowaniu akumulatora. Podróż rozpoczęła się w zimnych i deszczowych warunkach i odbywała się z normalnymi prędkościami drogowymi, w tym na niemieckiej autostradzie. Stan naładowania akumulatora w dniu przyjazdu wynosił około 15 procent, co zapewnia zasięg około 140 kilometrów. Średnie zużycie wyniosło 8,7 kWh na 100 kilometrów.
- Mercedes VISION EQXX przejechał 1000 km na jednym ładowaniu
- Auto na mecie miało jeszcze 140 km zasięgu
- Mercedes VISION EQXX przejechał trasę z Niemiec do południowej Francji
Mercedes VISION EQXX przejechał 1000 km
W czasie długodystansowej podróży elektrycznemu Mercedesowi towarzyszył niezależny ekspert z jednostki certyfikującej TÜV Süd. Technologia zastosowana w VISION EQXX zostanie zastosowana w nadchodzących seryjnych pojazdach Mercedesa.
Po 11 godzinach i 32 minutach jazdy, VISION EQXX zakończył 1008-kilometrową podróż z zapasem zasięgu ok. 140 kilometrów.
Zrobiliśmy to! Pokonanie ponad 1000 kilometrów z łatwością na jednym ładowaniu akumulatora i przy zużyciu zaledwie 8,7 kWh/100 km w rzeczywistych warunkach drogowych. VISION EQXX to najbardziej wydajny Mercedes, jaki kiedykolwiek zbudowano. Stojący za nim program technologiczny stanowi kamień milowy w rozwoju pojazdów elektrycznych – mówi Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Temperatura i przebieg trasy testu
Profil trasy przebiegał od autostrady po przełęcze górskie, w tym roboty drogowe. Samochód wyjechał z centrum badawczo-rozwojowego Sindelfingen pod Stuttgartem w niskich temperaturach. Temperatury od początku do końca testu wahały się od 3 do 18 stopni Celsjusza. Na północ od Alp padał lekki deszcz, a dalej na południe w promieniach słońca wiał łagodny wiatr. Poszczególne odcinki trasy pomogły udokumentować efekty wielu działań poprawiających efektywność.
Jazda po górach
VISION EQXX dzięki swojej lekkiej konstrukcji mógł zyskać pewną przewagę w czasie jazdy po górskich drogach. Decydującym czynnikiem jest stosunek mocy do masy. Na odcinku między Amsteg i Göschenen znajduje się 14-kilometrowy podjazd o nachyleniu do pięciu procent. To tutaj, gdzie każdy gram dodatkowej wagi pochłania energię, a VISION EQXX waży zaledwie 1755 kilogramów.
Konstrukcja Mercedesa VISION EQXX
Koncepcja lekkiej konstrukcji VISION EQXX oparta jest o wykorzystanie użytych materiałów po innowacyjne struktury bioniczne, które zapewniają korzystny stosunek mocy do masy. Przykładami tego jest zrównoważony materiał kompozytowy z włókna węglowego i cukru, zastosowany w górnej części akumulatora, który jest również używany w Formule 1, oraz podłoga BIONEQXXTM, wyprodukowana w procesie odlewania aluminium.
Element konstrukcyjny z lekkiego metalu zastępuje znacznie cięższy zespół kilku połączonych ze sobą części. Posiada on szczeliny w miejscach, gdzie nie jest wymagana wytrzymałość konstrukcyjna, co pozwala na zaoszczędzenie materiału. To podejście projektowe skutkuje zmniejszeniem masy nawet o 20 procent w porównaniu z komponentem wytwarzanym konwencjonalnie.
Dużą zasługę w obniżeniu wagi samochodu ma dedykowane podwozie, z lekką ramą pomocniczą rodem z F1 i aluminiowymi tarczami hamulcowymi. Bateria ma o 50 procent mniejszą objętość i jest o 30 procent lżejsza, niż ta stosowana w modelu EQS. Kompaktowy akumulator o wymiarach zaledwie 200 x 126 x 11 cm jest również stosunkowo lekki i waży 495 kilogramów. Napęd elektryczny został opracowany we współpracy z ekspertami z zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 Team.
Ładowanie rekuperacyjne
Tuż za tunelem Gottharda droga opada w dół przez bardzo długi odcinek. W tym czasie elektryczny Mercedes mógł zregenrować swoje rezerwy energii poprzez system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii przy pomocy hamowania.
Pozytywnym skutkiem ubocznym elektrycznego hamowania jest to, że hamulce mechaniczne są rzadziej używane. Dzięki temu Mercedes mógł po raz pierwszy zastosować nowy typ aluminiowych tarcz hamulcowych, które ważą znacznie mniej niż ich stalowe odpowiedniki.
Dach solarny
VISION EQXX posiada dach solarny składający się z 117 ogniw zasilających 12-woltową baterię. Ta z kolei zasila odbiorniki pomocnicze, takie jak system nawigacji. Dach słoneczny zwiększa zasięg o ponad dwa procent – co daje dodatkowe 25 kilometrów zasięgu.
Elektryczna jednostka napędowa w VISION EQXX – składająca się z silnika elektrycznego, przekładni i elektroniki mocy – została opracowana we współpracy ze specjalistami F1 z HPP. Podobnie do akumulatora, jednostka napędowa jest lekka i bardzo wydajna – 95 proc. energii z akumulatora trafia na koła.
System zarządzania temperaturą
Płyta chłodząca w podwoziu wykorzystuje przepływ powietrza, aby zapewnić równomierne chłodzenie samochodu. Tego typu rozwiązanie zwiększa zasięg o 20 kilometrów. Nawet podczas wspinaczki pod górę do tunelu Gottharda, żaluzje powietrzne pozostawały zamknięte. System sterowania powietrzem uruchomiłby dodatkową ścieżkę powietrza tylko wtedy, gdyby istniało zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie napędu elektrycznego lub z powodu zwiększonego zapotrzebowania wynikającego z korzystania z klimatyzacji w czasie upalnych dni.