Mistrzostwa Świata ABB FIA Formuły E, będą się odbywały w zupełnie nowym rygorze kwalifikacji. Zmiany zostały zatwierdzone 15 października. Wielu zawodników skarżyło się, że obowiązujące dotychczas przepisy, karały najlepszych. 

  • Nowy system kwalifikacji w ABB FIA Formule E zakłada system pucharowy
  • Nowy sposób przeprowadzania kwalifikacji został zatwierdzony 15 października
  • Kierowcy dotychczas często skarżyli się, że obowiązujący wcześniej system jest niesprawiedliwy

FIA World Motorsport Council zatwierdził zmiany w przeprowadzaniu kwalifikacji w Formule E. Nowy format pozwala najlepszym zespołom i kierowcom zaprezentować swoją prędkość i umiejętności, ale pozwala także każdemu kierowcy na poprawienie swojej pozycji na starcie i zdobycie pole position.

Formuła E i nowe zasady kwalifikacji – co się zmienia?

W fazie grupowej udział będą brać dwie grupy po 11 kierowców. Będą oni uporządkowani na podstawie ich aktualnej pozycji w Mistrzostwach Świata. W fazie grupowej będą oni walczyć w samochodach o mocy 220 kW. Każdy z zawodników będzie miał mierzony czas okrążeń, w czasie dziesięciominutowej sesji. Najszybsza czwórka z każdej grupy, przejdzie do kolejnego etapu pojedynków. Zmierzą się oni w ćwierćfinale, rywalizując ze sobą w nokautującej rundzie, ścigając się z mocą 250 kW. Zawodnik, który w Grupie A, zajmie pierwsze miejsce, będzie się ścigał z czwartym zawodnikiem Grupy B. Analogicznie, zawodnik, który w Grupie A zajął drugie miejsce, będzie walczył o półfinał z zawodnikiem, który w Grupie B, uplasował się na trzeciej pozycji. Zwycięzca przejdzie do półfinału i dalej, jeden z dwóch kierowców ścigających się w finale – zajmie Julius Baer Pole Position. Wicemistrz kwalifikacji zajmuje drugą pozycję. Półfinaliści ustawią się na trzecim i czwartym miejscu. Ćwierćfinaliści między piątym a ósmym – zgodnie z czasem okrążeń.

Nowy system kwalifikacji w Formule E grafika
Nowy system kwalifikacji w ABB FIA Formule E źródło: ABB FIA Formuła E

Kierowcy zajmujący miejsca od piątego do dwunastego, którzy startowali w pierwszej grupie, zajmą nieparzyste pozycje na starcie. Odpowiednio kierowcy z drugiej grupy zostaną sklasyfikowani w równych miejscach. Jeśli kierowca zajął piąte miejsce w grupie pierwszej, ustawi się na dziewiątym miejscu na starcie. Piąty kierowca z grupy 2 zajmie 10-te. 

– Zmiany wprowadzane w kwalifikacjach i w czasie samego wyścigu, odzwierciedlają skupienie nasze i FIA, na integralności sportowej i maksymalizacji widowiska wyścigowego – mówi Alberto Longo, dyrektor generalny i współzałożyciel Formuły E.

Formuła E i kwalifikacje – jak było dotychczas?

W poprzednim sezonie sposób przeprowadzania kwalifikacji do Formuły E wyglądał zupełnie inaczej. Kierowcy spędzali w zasadzie na torze cały dzień. Dzień wyścigowy rozpoczynał się we wczesnych godzinach rannych. Kierowcy w dwóch sesjach treningowych musieli zdobyć jak najlepszy czas okrążenia. Czas ten, był bowiem kluczowy przy podziale do grup w czasie kwalifikacji. Kwalifikacje w Formule E, odbywały się zazwyczaj około godzin południowych. Kierowcy byli podzieleni wówczas na cztery grupy, po pięciu kierowców. W kwalifikacjach mięli oni 10 minut na uzyskanie najlepszego czasu okrążenia. Warto podkreślić, że w grupach nie dzielono kierowców wg najwyżej zajmowanego miejsca w tabeli. To zaś oznaczało, że pole position zdobywali często kierowcy zajmujący niższe pozycje w rankingach, a to z kolei przekładało się na to, że walka o tytuł mistrza trwała do samego końca sezonu. Dopiero wyniki uzyskane w kwalifikacji, decydowały bowiem o kolejności rozstawienia kierowców na starcie w czasie samego wyścigu, który odbywał się po południu. 

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię