W Krakowie powstaje technologia dla Formuły E. Tamtejszy oddział ABB zaangażowany jest w tworzenie technologii ładowania dla bolidów Gen 3. Za rozwój technologii odpowiadają naukowcy z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie. Pierwszy wyścig Formuły E w nowym sezonie 2022 odbędzie się w 28 stycznia w Rijadzie.
- Naukowcy z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie pracują przy ładowarkach do Formuły E
- Mobilna ładowarka wykorzystywana w Formule E będzie mogła ładować dwa bolidy jednoczesnie
- W październiku 2021 roku ABB zaprezentowało najszybszą ładowarkę na świecie – Terra 360
Ładowarki z Krakowa dla Formuły E
Innowacyjne rozwiązania wykorzystywane w Formule E są opracowywane między innymi przez zespół z ABB w Polsce. Najważniejsza część prac realizowana jest w krakowskim centrum technologicznym. Polscy naukowcy odpowiadają m.in. za projekt i rozwój produktu.
– Tworzymy zupełnie nowy projekt kompaktowej, mobilnej stacji do ładowania zgodnie ze specyfikacją Formuły E, wykorzystując do tego niektóre elementy najnowszej ładowarki dużych mocy ABB. Ładowarki będą mieć specyficzne rozmiary, będą charakteryzować się dużą gęstością mocy i bazować na innowacyjnych modułach – mówi Paweł Błaszczyk, szef projektu.
ABB jest sponsorem tytularnym elektrycznej serii od sezonu czwartego (2017-2018). Bolidy Gen 3 – lżejsze, szybsze i wydajniejsze energetycznie niż ich poprzednicy – będą wykorzystywane od sezonu dziewiątego (2022-2023). Nad mobilnymi stacjami do ładowania prace wspólnie prowadzą inżynierowie FIA i Formuły E oraz zespoły biznesu Elektryfikacji ABB.
Stacje ładowania w Formule E
Stacje ładowania mają być wykorzystywane w dniu wyścigowym przez zespoły Formuły E. Jedna stacja będzie w stanie ładować dwa bolidy jednocześnie mocą 80kW każdy poprzez złącze CCS2 (Combo 2). Aby zoptymalizować proces ładowania, specjalny system pozwoli na monitoring urządzeń i zarządzanie przepływem energii.
Obecnie rozwój technologii elektromobilności to jeden z obszarów działania Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie. Tamtejsi naukowcy projektują m.in. stacje szybkiego ładowania dla autobusów elektrycznych, z których korzystają już operatorzy transportu miejskiego w Europie i Stanach Zjednoczonych.
– ABB FIA Formula E to więcej niż wyścig. To platforma innowacyjności, która napędza rozwój pojazdów elektrycznych i koniec końców przyczynia się do zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko. Jesteśmy dumni z bycia częścią Formuły E, a decyzja FIA o podniesieniu serii elektrycznych wyścigów do rangi Mistrzostw Świata zwiększa ich znaczenie – powiedział Tarak Mehta, dyrektor biznesu Elektryfikacji ABB.
Formuła E rozwija się w oparciu o pierwszy, udany etap partnerstwa z ABB. Cieszymy się, że możemy rozszerzyć tę współpracę o integrację technologii z bolidem Gen 3. ABB dostarczy krytyczne rozwiązania, które usprawnią produkt wyścigowy i zademonstrują nowe możliwości w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych – dodał Jaime Reigle, prezes Formuły E.
ABB jest globalnym liderem przyłączonych do sieci systemów szybkiego ładowania prądem stałym (DC) dla pojazdów elektrycznych. Firma ma na koncie wiele prestiżowych projektów, m.in. dla Electrify America, IONITY czy Fastned. Jest także oficjalnym partnerem zespołu TAG Heuer Porsche w Formule E.
Superszybka ładowarka od ABB
W październiku ABB zaprezentowało najszybszą ładowarkę na świecie. Urządzenie o nazwie „Model Terra 360” posiada maksymalną moc 360 kW i umożliwia pełne naładowanie samochodu elektrycznego w czasie do 15 minut. Ładowarka od ABB jest stacją modułową. Terra 360 dzięki dynamicznemu zarządzaniu obciążeniem, może ładować jednocześnie do czterech pojazdów jednocześnie. Jest to duża rewolucja, bo dziś kierowca, który ma pecha i chce się naładować, musi czekać aż inny, który akurat jest podpięty – skończy swoje ładowanie. Okres oczekiwania, czasem wynosi nawet godzinę. Terra 360 ma z tym skończyć.
Nowa technologia w stacji ładowania
Terra 360 – wyposażona jest także w specjalny innowacyjny system świetlny. Przeprowadza on użytkownika przez cały proces ładowania. Jednocześnie pokazuje on stan naładowania baterii pojazdu oraz czas pozostały do zakończenia ładowania. Ładowarka jest również przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych i posiada ergonomiczny system obsługi kabli, który pomaga kierowcom w szybkim podłączeniu się do urządzenia. Ładowarkę można także personalizować, poprzez foliowanie lub zmianę koloru pasków świetlnych LED. Co więcej, istnieje również możliwość dołączenia zintegrowanego 27-calowego ekranu reklamowego do odtwarzania filmów i zdjęć.