Autobusy elektryczne hitem 2021 roku. Ubiegły rok był pierwszym rokiem, kiedy zarejestrowano więcej elektrycznych autobusów niż spalinowych. Liderem jest Warszawa, a za nią Kraków i Jaworzno.
- w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 219 elektrycznych autobusów
- najwięcej z nich jeździ po ulicach Warszawy, Krakowa i Jaworzna
- w 2021 roku pierwszy raz zarejestrowano więcej autobusów elektrycznych, niż spalinowych
Elektryczne autobusy w Polsce – już co trzeci
Według licznika e-busów, który prowadzi Polska Izba Rozwoju Elektromobilności oraz portal Transinfo.pl w Polskich miastach jeździ już dokładnie 638 autobusów elektrycznych. W samym 2021 roku przybyło ich aż 219.
Najwięcej bo aż 214 to autobusy miejskie, 2 zostały zakupione do przewozów szkolnych, natomiast 3 to minibusy. Liderem wśród miast jest w dalszym ciągu Warszawa, gdzie na drogach można spotkać już łącznie 162 elektrobusy. Kolejne miasta to Kraków (78 szt.) i Jaworzno (44 szt.).
–To już kolejny rok, który pokazuje nam, jak dobrze na rynku elektromobilności radzi sobie transport publiczny. Tym bardziej cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Oczywiście cieszy fakt, że samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów – komentuje te wyniki Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.
Krzysztof Burda prezes PIRE wskazuje, że większość autobusów elektrycznych to skutek działań Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program Zielony Transport Publiczny cieszy się bowiem bardzo dużym zainteresowanie w samorządach i wśród operatorów transportu publicznego.
Kolejny rekord w 2022 roku?
Wszystko wskazuje, że 2022 rok będzie kolejnym, w którym liczb autobusów elektrycznych będzie się zwiększać. Warto zaznaczyć, że już teraz podpisane jest ponad 170 umów na kolejne dostawy, prawie 80 znajduje się w procedurze przetargowej, na kolejne 108 otrzymało dofinansowanie, chociażby z I edycji Programu NFOŚiGW Zielony Transport Publiczny, ale nie została jeszcze rozpoczęta procedura przetargowa. Kolejne wnioski z II edycji Programu NFOŚiGW zostały już zgłoszone i czekają na decyzję o dofinansowaniu.
– Pierwszy raz w historii mamy do czynienia z sytuacją w której mamy więcej rejestracji nowych autobusów z napędem elektrycznym, niż z silnikami spalinowymi – dodaje Aleksander Kiereck, Redaktor naczelny, Transinfo.pl