Tesla wciąż nie otrzymała rządowych dopłat od niemieckiego rządu. Niemiecki portal B.Z., a za nim Teslarati.com piszą, że środki należą się firmie Elona Muska w związku z budową nowej fabryki. Tesla złożyła wniosek w listopadzie 2020 roku.

  • Tesla nie otrzymała rządowych dotacji z racji budowy fabryki w Niemczech — pisze niemiecki portal B.Z.
  • Wniosek o dotacje jest rozpatrywany przez Komisję Europejską
  • Tesla złożyła wniosek w listopadzie 2020 roku

Tesla bez niemieckich dotacji rządowych

Niemiecki portal B.Z. pisze powołując się na brandenburskie Ministerstwo Gospodarki, że Tesla wciąż nie otrzymała dofinansowania w związku z budową swojej fabryki samochodów elektrycznych pod Berlinem. Niemieccy urzędnicy wskazują, że obecnie w Brukseli trwa procedura notyfikacyjna w związku z udzieleniem pomocy publicznej w związku z wnioskiem złożonym przez Teslę. Komisja Europejska zdecyduje o wysokości przyznanej pomocy. 

Niemiecki portal wskazuje, że w Niemczech każdy podmiot, który wybuduje fabrykę, może liczyć na dotacje rządowe. 45 proc. poniesionych kosztów pokrywa rząd federalny i władze danego landu, na którym powstaje inwestycja. Tesla złożyła wniosek o dotacje już w listopadzie 2020 roku. 

Dziennikarze B.Z. wskazują, że za brak środków odpowiedzialność ponosi sama Tesla. Wynika to z tego, że firma Elona Muska w związku z dynamicznie rosnącymi nakładami inwestycyjnymi, często zmienia wnioskowaną wysokość dotacji. Pierwotnie inwestycje Tesli miały sięgać poziomu 1,1 mld euro. Obecnie rozbudowa zakładu Giga Berlin może już sięgać progu 2 mld euro.

Tesla nie chciała dotacji

W listopadzie 2021 roku Tesla podała, że wycofała wniosek o pomoc państwa dla planowanej fabryki akumulatorów pod Berlinem. Dyrektor generalny Tesli Elon Musk oświadczył, że sprzeciwia się wszelkim dotacjom. W styczniu Unia Europejska zatwierdziła plan, który obejmował udzielenie państwowej pomocy dla Tesli, BMW i innych producentów. Środki miały służyć wsparciu produkcji baterii do pojazdów elektrycznych i pomoc w zmniejszeniu importu branży akumulatorów z Chin.

Oczekiwano, że w ramach planu Tesla otrzyma 1,14 mld euro unijnego dofinansowania.

Fabryka Tesli pod Berlinem

Tesla ruszyła z produkcją samochodu Model Y pod Berlinem już ponad rok temu. Pod koniec stycznia 2023 roku Agencja Reuters podawała, że Tesla rekrutowała nawet do 300 pracowników tygodniowo, by tylko przyspieszyć produkcję w swojej fabryce. Obecnie w Gruenheide pracuje ok. 9 000 osób. Tesla osiągnęła produkcję na poziomie 3 000 samochodów tygodniowo już pod koniec grudnia, czyli ponad dwa miesiące później niż planowano wcześniej. Jeszcze w 2021 roku, Elon Musk zapowiedział, że chce, by do końca 2022 roku zakład osiągnął tempo produkcji na poziomie 5 000-10 000 tygodniowo. 

Na początku grudnia niemiecki dziennik Handelsblatt pisał, że władze gminy Grünheide zgodziły się na przeznaczenie 100 hektarów lasu pod rozbudowę zakładu Tesli. Rada zatwierdziła zmiany w planie zagospodarowania terenu. Za zmianami głosowało 12. radnych, a przeciwnych było sześć osób. Jedna osoba wstrzymała się od głosu. Tesla chce na dodatkowym terenie zbudować nowe centrum obsługi klientów, sale szkoleniowe i świetlicę firmową oraz zbudować nowe możliwości logistyczne wraz ze stacją towarową. Tesla ma przenieść akcenty logistyczne z transportu kołowego na kolej. Obecnie teren fabryki Tesli zajmuje 300 hektarów. 

Zobacz też: Porsche Vision Gran Tourismo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię