Marka CUPRA w 2022 roku osiągnęła najlepsze wyniki sprzedażowe w swojej historii, dostarczając do klientów ponad 150 000 pojazdów. Stała się tym samym najszybciej rozwijającą się marką samochodową w Europie. Sytuacja rynkowa związana z brakiem półprzewodników odbiła się jednak na wynikach sprzedażowych SEAT-a, który dostarczył klientom 385 600 pojazdów, co stanowi spadek o 18,1 proc. względem poprzedniego roku.

  • CUPRA sprzedała w 2022 roku 150 000 samochodów
  • SEAT sprzedał w 2022 roku 385 600 samochodów
  • Najlepiej sprzedającym się samochodem SEAT-a był model Arona

Sprzedaż CUPRY w 2023 roku

CUPRA kontynuuje dobrą passę na rynku motoryzacyjnym. W 2022 r. do klientów dostarczono 152 900 egzemplarzy samochodów, co w porównaniu z poprzednim rokiem stanowi wzrost o 92,7 proc. (w 2021 r. dostarczono 79 300 pojazdów). Wyniki przyczyniły się do poprawy sytuacji finansowej firmy w kolejnym trudnym roku spowodowanym brakiem półprzewodników oraz innych niezbędnych komponentów. SEAT zamknął rok 2022 z wynikiem 385 600 dostarczonych samochodów, co stanowi spadek o 18,1 proc. w stosunku do 2021 r. (470 500).

– Rok 2022 okazał się nieprzewidywalny, ale z pewnością wykorzystaliśmy go najlepiej jak mogliśmy. CUPRA ugruntowała swoją pozycję na rynku i stała się najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. Imponujące wyniki sprzedażowe dowodzą, że popyt na CUPRĘ i jej zelektryfikowane pojazdy trwa w najlepsze. W obliczu nieustających problemów związanych z brakiem półprzewodników i innych części samochodowych podjęliśmy strategiczną decyzję o nadaniu priorytetu produkcji modeli CUPRY. Oczywiście wpłynęło to na liczbę dostarczonych przez nas pojazdów SEAT-a, było to jednak niezbędne do zapewnienia długoterminowej stabilności całej firmie SEAT – dodał Griffiths — mówił Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA. 

CUPRA Born
CUPRA Born
CUPRA Formentor

Sprzedaż SEAT-a w Europie i na świecie

Wiodącym rynkiem dla SEAT-a wciąż są Niemcy, gdzie sprzedano 105 300 samochodów. Stanowi to wzrost o 1,2 proc. w stosunku do ubiegłego roku (104 100). Na drugim miejscu znajduje się Hiszpania z 62 900 sprzedanymi samochodami (spadek o 23,1 proc. względem 2021 r. – 81 800), a następnie Wielka Brytania z 36 600 sprzedanymi pojazdami (spadek o 27,9 proc. w porównaniu do 2021 r. – 50 700). Włochy z 25 300 dostarczonymi do klientów pojazdami (spadek o 8,6 proc. względem ubiegłego roku – 27 600), wyprzedziły Francję, gdzie sprzedano 21 500 samochodów (spadek o 31,1 proc. w porównaniu do 2021 r. – 31 200). Wzrosła natomiast sprzedaż modeli marek SEAT i CUPRA w Portugalii – odnotowano 7800 dostarczonych samochodów, o 7,6% więcej w porównaniu do zeszłego roku.

Samochody marki CUPRA

CUPRA Formentor i SEAT Arona wciąż najpopularniejszymi modelami hiszpańskich marek 

W 2022 roku marka CUPRA weszła na rynek australijski i otworzyła nowe salony w Lizbonie, Rotterdamie i Sydney. W 2023 roku planowane jest rozszerzenie sieci CUPRA Garage o nowe salony w Berlinie, Madrycie i Paryżu.

Wyniki sprzedażowe wskazują, że, podobnie jak w 2021 roku, najchętniej kupowanym samochodem marki CUPRA jest Formentor. W 2022 r. sprzedano go w liczbie 97 600 egzemplarzy, co stanowi 63,8 proc. sprzedaży marki oraz ponad ¼ wyników całościowych firmy SEAT. CUPRA Born po pierwszym pełnym roku obecności na rynku zanotowała sprzedaż na poziomie 31 400 sztuk. To drugi najpopularniejszy model tej marki, która od momentu powstania w 2018 roku sprzedała już blisko 300 000 pojazdów.

Kluczowymi rynkami europejskimi dla marki CUPRA pozostają Niemcy (58 400 sprzedanych pojazdów, o 89,9 proc. więcej niż w 2021 r.), Wielka Brytania (14 400 samochodów – wzrost sprzedaży o 87,4 proc.), Hiszpania (13 600 pojazdów – wzrost o 23,9 proc.), Włochy (11 300 samochodów – wzrost o 83,9 proc.), Francja (7600 pojazdów – wzrost o 86,5 proc.), Austria (5400 samochodów – wzrost o 157,6 proc.) i Szwajcaria (5000 pojazdów – wzrost o 38,3 proc.). Na rynkach światowych marka odnotowała ogromny wzrost sprzedaży w Meksyku, dostarczając tam 4300 pojazdów, czyli o 120 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Drugim rynkiem jest Turcja, gdzie sprzedano 2800 samochodów marki CUPRA, o 879,6 proc. więcej w porównaniu do zeszłego roku. Na trzecim miejscu jest Izrael z 2700 sprzedanymi pojazdami, co stanowi wzrost względem 2021 r. o 138,8 proc.

Rok 2022 zapisze się w historii marki SEAT pod względem sprzedaży milionowego SUV-a oraz zwiększonego zainteresowania pojazdami z tego segmentu. Do klientów w 2022 roku dostarczono łącznie 232 700 samochodów SEAT-a, o 40,5 proc. mniej w stosunku do 2021 roku. Najlepiej sprzedającym się modelem marki wciąż pozostaje SEAT Arona, ze sprzedażą na poziomie 71 000 egzemplarzy, co stanowi spadek o 33,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

SEAT Arona
SEAT Arona

Na drugim miejscu jest SEAT Ibiza, z 51 300 dostarczonymi samochodami (spadek o 46,4 proc.), a na trzecim SEAT Leon (41 500 sprzedanych pojazdów, o 47,3 proc. mniej względem 2021 r.). Najwięcej modeli marki SEAT sprzedano w Hiszpanii (49 200 samochodów – spadek o 30,4 proc.), Niemczech (46 900 pojazdów – spadek o 36 proc.), Wielkiej Brytanii (22 200 samochodów – spadek o 48,4 proc.), Włoszech (13 900 samochodów – spadek o 35,2 proc.) oraz Francji (13 900 pojazdów – spadek o 48,8 proc.).

– Popyt zarówno na pojazdy SEAT-a, jak i CUPRY pozostaje na bardzo wysokim poziomie, a liczba zamówień na modele obu marek jest rekordowa. Nasza siła tkwi w atrakcyjności proponowanych modeli oraz szerokiej ofercie dla klientów – od najbardziej wydajnych tradycyjnych silników spalinowych po pojazdy w pełni elektryczne – stwierdził Kai Vogler, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w SEAT.

Globalna produkcja firmy utrzymała się na podobnym poziomie jak w zeszłym roku. Wyprodukowano 478 954 samochody, co oznacza spadek o 1,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim (484 046 pojazdów). Produkcja w zakładzie w Martorell spadła o 4,8 proc. do 366 764 pojazdów z powodu niedoborów zaopatrzeniowych.

2023 rok dla SEAT-a i CUPRY

W 2023 roku na rynku pojawi się seryjna wersja modelu CUPRA Tavascan, pierwszego w pełni elektrycznego sportowego SUV-a tej marki. CUPRA rozszerzy również swoją ofertę, wprowadzając do swojej gamy nowe wersje silnikowe pojazdów.

Marka SEAT stawia z kolei przede wszystkim na mikromobilność. Swoją premierę będą mieć dwa nowe skutery elektryczne: SEAT MÓ 125 Performance i najnowsza wersja SEAT-a MÓ 50. W tym roku hiszpańska firma będzie również obchodzić 30-lecie swojej fabryki w Martorell. Z tej okazji zapowiada pełną elektryfikację gamy modelowej.

– Obecnie jedyną pewną rzeczą jest to, że nic nie jest pewne. Stawiając na pierwszym miejscu na rozwój marki CUPRA i elektryfikację firmy SEAT S.A., jesteśmy w pełni zdeterminowani, by stawić czoła czekającym wyzwaniom i przekuć je w szanse i możliwości dla obu hiszpańskich marek – podsumował Wayne Griffiths, odnosząc się do prognozowanej sytuacji zaopatrzeniowej w 2023 roku.

Zobacz też: Porsche Vision Gran Tourismo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię