Toyota i Commercial Japan Partnership Technologies Corporation zawarły z władzami prefektury Fukuoka nową umowę na rozbudowę transportu wodorowego. Współpraca zakłada wprowadzenie do użytku elektrycznych pojazdów na ogniwa paliwowe do branży logistycznej, transportu publicznego i oficjalnych flot instytucji rządowych. Przedsięwzięcie wpisuje się strategię Japonii osiągnięcia neutralności klimatycznej w oparciu o technologie wodorowe.

  • Toyota i Commercial Japan Partnership Technologies Corporation podpisały umowę z prefekturą Fukuoka na rozbudowę transportu wodorowego
  • Już w tym roku finansowym na ulicach regionu mają pojawić się wodorowe samochody dostawcze
  • W kolejnym etapie na drogi wyjadą wodorowe karetki, śmieciarki i ciężarówki

Toyota będzie wprowadzać pojazdy wodorowe w Fukushimie

Porozumienie między Toyotą i CJPT a samorządem Fukuoki zakłada wprowadzenie flot ciężarówek i samochodów osobowych na ogniwa paliwowe (FCEV) do przedsiębiorstw i instytucji państwowych, oparcie na tej technologii regionalnego transportu publicznego oraz inwestycje w rozwój infrastruktury tankowania wzdłuż głównych autostrad, która umożliwi szerokie wykorzystanie dużych ciężarówek z napędem wodorowym do długodystansowego transportu towarów.

Jeszcze w tym roku finansowym zostaną w tym regionie wprowadzone do użytku lekkie auta dostawcze typu FCEV, które będą służyły do dystrybucji żywności i towarów codziennego użytku. Dalsze plany obejmują także wprowadzenie wodorowych śmieciarek i karetek, a także autobusów w transporcie regionalnym i niewielkich busów obsługujących linie autobusowe na mało zaludnionych terenach. Ostatnim etapem będzie wdrożenie dużych ciężarówek do przewozu towarów na długich dystansach.

Program rozpocznie się w wysoko uprzemysłowionej prefekturze Fukuoka, w której pracuje jedna z największych flot ciężarówek w zachodniej Japonii, a następnie zostanie rozszerzony na prefekturę Kiusiu. Będzie to wstęp do szerokiej implementacji bezemisyjnych technologii wodorowych w transporcie w skali całego kraju.

Wodór jako klucz do dekarbonizacji japońskiej gospodarki

Wodór to technologia, bez której trudno byłoby zrealizować cel neutralności klimatycznej światowej gospodarki do 2050 roku, dlatego zajmuje kluczowe miejsce w Strategii Zielonego Wzrostu (Green Growth Strategy) japońskiego rządu. W sierpniu 2022 roku własną Wodorową Strategię Zielonego Wzrostu (Hydrogen Green Growth Strategy) ogłosiła również prefektura Fukuoka. Władze regionu są inicjatorem programu wodorowych innowacji, obejmującego m.in. poszukiwanie nowych technologii nisko- lub bezemisyjnego wytwarzania wodoru, wykorzystania go w zakładach produkcyjnych i w transporcie oraz tworzenia gęstej sieci powiązań między różnymi branżami związanymi z wodorem. Budowa regionalnego systemu generującego stabilne zapotrzebowanie na to paliwo dla przemysłu i transportu ułatwi także udostępnienie mieszkańcom infrastruktury tankowania ich prywatnych samochodów.

Commercial Japan Partnership Technologies Corporation to z kolei spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu założona w kwietniu 2021 roku, której zadaniem jest popularyzacja w samochodach użytkowych najnowszych technologii z dziedziny elektryfikacji, automatyzacji prowadzenia, połączenia w sieci i współdzielenia pojazdów.

Toyota i CJPT od początku blisko współpracują z samorządem Fukuoki, która jest jednym z liderów wdrażania na dużą skalę technologii wodorowych. W prefekturze produkowany jest niskoemisyjny wodór z odpadów komunalnych, który służy m.in. jako paliwo do prototypowej Corolli H2 startującej w wyścigach długodystansowych Super Taikyu Series.

Zobacz też: Porsche Vision Gran Tourismo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię