Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów (SMMT) opublikowało najnowsze dane dotyczące rejestracji samochodów w lutym. Z danych wynika, że auta elektryczne stanowią już co szósty nowy rejestrowany samochód. Łącznie w lutym zarejestrowano 12 310 elektryków.
- W Wielkiej Brytanii w lutym zarejestrowano 12 310 samochodów elektrycznych
- Łącznie w lutym zarejestrowano 74 441 samochodów
- SMMT przewiduje, że w w 2023 roku w Wielkiej Brytanii pojawi się 488 000 aut z wtyczką
Rynek samochodów w Wielkiej Brytanii w lutym 2023 roku
Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów (SMMT) wskazuje, że luty był siódmym z rzędu miesiącem wzrostu, jeśli chodzi o rejestracje samochodów w Wielkiej Brytanii. Dostawy aut dla nabywców prywatnych wzrosły o 5,8 proc., a dla dużych flot o 46,2 proc. Łącznie w lutym zarejestrowano 74 441 samochodów.
Auta elektryczne w Wielkiej Brytanii
Samochody hybrydowe (HEV) odnotowały w lutym największy wzrost spośród wszystkich rodzajów paliwa – rejestracje tego typu aut wzrosły o 40 proc. Samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV) zanotowały wzrost o 1 proc., a samochody elektryczne na baterie (BEV) miały kolejny udany miesiąc, rosnąc o 18,2 proc., stanowiąc jeden na sześć nowo rejestrowanych samochodów w Wielkiej Brytanii. W ujęciu liczbowym w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 12 310 samochodów całkowicie elektrycznych, a także 4 723 PHEV i 9 633 HEV.
Łącznie, pojazdy hybrydowe typu plug-in oraz samochody elektryczne stanowiły prawie jedną czwartą rynku (22,8 proc.), spośród 74 441 nowych samochodów, które pojawiły się na brytyjskich drogach w ubiegłym miesiącu.
Lepsza perspektywa
SMMT przewiduje dalszy wzrost rynku, przy czym oczekuje, że w 2023 roku na brytyjskich drogach pojawi się prawie pół miliona (488 000) aut z wtyczką (PHEV i BEV), ponieważ producenci wprowadzą na rynek ponad 40 nowych modeli elektrycznych i hybryd typu plug-in. Stowarzyszenie wskazuje, że nieuchronnie zwiększy to zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania.
SMMT wzywa do opracowania długoterminowego planu inwestycji w punkty ładowania, zrównania podatku VAT od publicznego ładowania z domowym zużyciem energii oraz przeglądu rozwiązań podatkowych.
— Ważne jest, aby rząd wykorzystywał każdą okazję do wspierania rynku, który odgrywa znaczącą rolę w gospodarce Wielkiej Brytanii i realizowano ambicji zeroemisyjności. Ponieważ w marcu dostępnych będzie jeszcze więcej najnowszych, zaawansowanych technologicznie samochodów, nadchodzący budżet musi dostarczyć środków, które napędzą tę transformację, zwiększając przystępność i łatwość ładowania dla wszystkich — mówił Mike Hawes szef SMMT.