Nissan opuszcza Rosję. Komitet Wykonawczy firmy po zapowiedzi rychłego wycofania się z tamtejszego rynku zatwierdził we wtorek sprzedaż swoich rosyjskich aktywów. Nabywcą będzie NAMI – Centralny Instytut Badań i Rozwoju Samochodów i Silników.

  • Nissan zdecydował o sprzedaży aktywów w Rosji
  • Rosyjskie aktywa zostaną przejęte przez NAMI — Centralny Instytut Badań i Rozwoju Samochodów i Silników w Moskwie
  • Spodziewana strata Nissana w związku z wyjściem z rynku rosyjskiego szacowana jest na ok. 100 mld jenów

Nissan opuszcza Rosję

Nissan podaje, że w ramach transakcji sprzedaży całość aktywów w Rosji, zarządzanych przez Nissan Manufacturing Russia LLC, zostanie zbyta na rzecz NAMI, na potrzeby przyszłych projektów związanych z pojazdami osobowymi. Aktywa te obejmują zakłady produkcyjne i badawczo-rozwojowe Nissana w St. Petersburgu oraz centrum sprzedaży i marketingu w Moskwie, które będą działać pod nową nazwą.

Decyzja Nissana jest następstwem zawieszenia działalności na rynku rosyjskim od marca bieżącego roku. W związku ze zmianą właściciela NMGR wszystkim pracownikom Nissana na tym rynku przysługiwać będzie 12-miesięczny okres ochrony zatrudnienia. Oczekuje się, że sprzedaż zostanie sformalizowana w najbliższych tygodniach, po uzyskaniu wymaganych zgód od właściwych organów. Zgodnie z warunkami transakcji Nissanowi przysługiwałoby prawo odkupu zbywanego podmiotu wraz z zarządzanymi przez niego aktywami przez okres najbliższych sześciu lat.

Fabryka Nissana w Petersburgu
Fabryka Nissana w Petersburgu zdjęcie: Nissan

Spodziewana strata Nissana w związku z wyjściem z rynku rosyjskiego szacowana jest na ok. 100 mld jenów. Niemniej Nissan podtrzymuje swoje przewidywania finansowe zawarte w całorocznej prognozie.

– W imieniu Nissana chciałbym serdecznie podziękować naszym rosyjskim kolegom za ich cenny wkład w prowadzoną przez nas działalność na tamtejszym rynku na przestrzeni wielu lat. Chociaż nie możemy kontynuować działalności w tym regionie, udało nam się znaleźć najlepsze możliwe rozwiązanie mające na celu zapewnienie wsparcia naszym pracownikom – powiedział Makoto Uchida, prezes i dyrektor generalny Nissana.

We wrześniu Nissan oficjalnie przedłużył zamrożenie produkcji w swojej fabryce w Petersburgu. Agencja Reuters podawała, powołując się na słowa rzecznika spółki, że zakład miał stać zamknięty do grudnia, a pracownicy otrzymali już powiadomienie o podjętej decyzji. Analitycy wskazują, że problemy na rynku rosyjskim i ukraińskim kosztowały Nissana ok. 499 milionów dolarów w ostatnim roku finansowym.

Fabryka Nissana w Rosji

W rosyjskiej fabryce Nissana w Sankt Petersburgu powstawały takie modele jak Qashqai, Murano, X-Trail, czy Terrano. Moce produkcyjne tamtejszego zakładu to 100 000 aut rocznie. 

W 2018 roku Nissan w Petersburgu otworzył swoje nowe biuro rosyjskiego pododdziału Nissan Technical Centre Europe (NTCE). Misją placówki było opracowywanie pojazdów, a także wdrażanie innowacji na rynek rosyjski.

W 2019 roku w tamtejszym zakładzie ruszyła produkcja Nissana Qashqai. Było to zaledwie kilka miesięcy po tym, jak nowy X-Trail został wprowadzony do produkcji w zakładzie w październiku 2018 roku.

Inżynierowie z rosyjskiego pododdziału Nissan Technical Center Europe (NTCE), dostosowali nowego Nissana Qashqai do specyficznych wymagań rosyjskich konsumentów. Poprawiona izolacja akustyczna i bardziej komfortowe zawieszenie sprawiły, że model był lepiej przygotowany do radzenia sobie z trudnymi warunkami drogowymi i surowymi zimami w Rosji.

Nissan Technical Centre Rosja
Nissan Technical Centre Rosja

Renault opuścił Rosję już w maju

Renault, który pozostaje z Nissanem w sojuszu, w maju zdecydował o wycofaniu się z rynku rosyjskiego i opuszczeniu tamtejszych aktywów. Rada Administrująca Grupy Renault zatwierdziła jednogłośnie podpisanie umowy o zbyciu 100 proc. udziałów w spółce Renault Russia, na rzecz miasta Moskwa oraz 67,69 proc. udziałów w AwtoWAZ na rzecz NAMI – Centralnego Instytuty Badawczo-Rozwojowego Pojazdów i Silników.

Renault w komunikacie podkreślało, że przeprowadzenie transakcji nie jest obwarowane żadnymi warunkami – wszystkie niezbędne zezwolenia zostały uzyskane. Zawarta umowa przewiduje jednak opcję odkupienia przez Grupę Renault udziałów w AwtoWAZ w ciągu najbliższych sześciu lat. 

Produkcja w zakładach AwtoWAZ
zdjęcie: AwtoWAZ

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię