Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) przeprowadziło po raz kolejny analizę sieci stacji ładowania w krajach Unii Europejskiej. Wynika z niej, że połowa wszystkich punktów ładowania samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej jest skoncentrowana w zaledwie dwóch krajach – Holandii (90 000 ładowarek) i Niemczech (60 000).

  • 50 proc. stacji ładowania w całej UE znajduje się w Niemczech i Holandii
  • Najmniejsza liczba punktów ładowania znajduje się na Cyprze
  • W Holandii istnieje ponad 90 tys. punktów ładowania

Stacje ładowania w Europie – połowa z nich w Niemczech i Holandii

Holandia i Niemcy obejmują swoją powierzchnią mniej niż 10 proc. całej powierzchni Unii Europejskiej. To właśnie w tych dwóch krajach znajduje się ponad 150 000 punktów ładowania. Pozostałe 50 proc. wszystkich ładowarek jest rozproszona w pozostałych 25 krajach, zajmujących 90 proc. powierzchni regionu.

Różnica między krajami znajdującymi się na szczycie i na dole rankingu jest ogromna. Holandia – kraj posiadający największą infrastrukturę w całej UE ma prawie 1600 razy więcej punktów ładowania niż kraj o najmniejszej infrastrukturze (Cypr, z zaledwie 57 punktami ładowania). W rzeczywistości sami Holendrzy mają tyle samo punktów ładowania, co 23 państwa członkowskie razem wzięte.

Jeśli chodzi o rozmieszczenie infrastruktury, istnieje wyraźny podział z jednej strony na kraje Europy Środkowej i Wschodniej, a z drugiej na kraje Europy Zachodniej. Tak duży kraj, jak Rumunia – około sześć razy większy od Holandii – posiada jedynie 0,4 proc. wszystkich punktów ładowania w UE.

Chociaż w ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił znaczny wzrost liczby punktów ładowania o 180 proc., całkowita ich liczba (307 000) jest daleka od wymaganej.

Za mało stacji ładowania

Aby osiągnąć cele w zakresie emisji CO2, sprzedaż pojazdów elektrycznych będzie musiała znacznie wzrosnąć we wszystkich krajach UE. Ostatnie badania pokazują, że aby osiągnąć proponowaną 55 proc. redukcję CO2 dla samochodów, do 2030 r. potrzebnych będzie aż 6,8 mln publicznych punktów ładowania – co oznacza, że w ciągu mniej niż 10 lat musimy odnotować ponad 22-krotny wzrost ich liczebności.

Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) – zaproponowane przez Komisję Europejską w zeszłym roku – ma pomóc w rozwiązaniu tej sytuacji. Jednak jego poziom ambicji jest całkowicie niewystarczający, mówi ACEA.

– Podczas gdy niektóre kraje prześcigają się w rozwijaniu infrastruktury, większość pozostaje w tyle. Wyraźne dysproporcje pokazują potrzebę silnych celów unijnego rozporządzenia, które byłyby zharmonizowane we wszystkich państwach członkowskich UE – stwierdził Dyrektor Generalny ACEA, Eric-Mark Huitema.

Kraje z największą liczbą punktów ładowania:

  • Holandia (90 284)
  • Niemcy (59 410)
  • Francja (37 128)
  • Szwecja (25 197)
  • Włochy (23 543)

Kraje z najmniejszą liczbą punktów ładowania:

  • Łotwa (420)
  • Estonia (385)
  • Litwa (207)
  • Malta (98)
  • Cypr (57)

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię