NIO ET9 to najnowszy samochód zaprezentowany przez chiński startup. Samochód został zaprezentowany podczas NIO Day. Pierwsze egzemplarze pojawią się na ulicach na początku 2025 roku. Samochód ma wywołać zamieszanie w segmencie samochodów premium.
Nowy NIO ET9
Podczas NIO Day 2023 oficjalnie zaprezentowano NIO ET9. Samochód łączy w sobie najnowsze osiągnięcia w zakresie badań technologicznych i rozwoju, a także najnowsze spojrzenie chińskich projektantów w zakresie designu. Auto wyposażono w opracowane przez NIO technologie własne. Rozwiązania takie jak własne półprzewodniki mają pomóc chińskiemu producentowi w obniżeniu kosztów. NIO ET9 został zaprojektowany specjalnie dla nowej generacji użytkowników biznesowych. Auto można już zamówić w przedsprzedaży w Chinach, a termin dostawy zaplanowano na pierwszy kwartał 2025 roku.
ET9 ma konkurować w segmencie premium z samochodami Mercedesa, czy Porsche. Szacunkowa cena wynosi 800 000 juanów, czyli ponad 112 tysięcy dolarów.
NIO ET9 — rozmiary
NIO ET9 ma długość 5325 mm, szerokość 2016 mm, wysokość 1620 mm i rozstaw osi wynoszący 3250 mm. Samochód prezentuje mocną sylwetkę, przyjmując konstrukcję Landjet. Ma ona zadowolić użytkowników pod względem przestrzeni w kabinie, komfortu, bezpieczeństwa i prowadzenia.
Komfort i wnętrze
NIO ET9 przyjmuje układ czterech siedzeń. Innowacyjne „Sky Island” i „Executive Bridge” zapewniają komfort pierwszej klasy. Wewnątrz „Executive Bridge” NIO ET9 oferuje 360-stopniowy stolik dla pasażerów na tylnych siedzeniach, który można regulować pod dowolnym kątem. Tylne siedzenia posiadają maksymalny kąt regulacji oparcia, wynoszący 45 stopni.
Szerokość siedziska to 582 mm, a 11 możliwych regulacji za pomocą jednego kliknięcia, mają zapewniać w pełni komfortowe doświadczenia. Co więcej, jednym kliknięciem można aktywować 7 elektrycznych osłon przeciwsłonecznych.
Zastosowana technologia
NIO ET9 łączy w sobie ponad 100 technologii NIO typu full-stack. Znajduje się w nim 17 technologii po raz pierwszy użytych na świecie. Przy tworzeniu samochodu zgłoszono aż 525 wniosków patentowych.
Inteligentny system podwozia SkyRide w NIO ET9 integruje trzy podstawowe systemy – sterowanie skrętem, sterowanie tylnymi kołami i w pełni aktywne zawieszenie. Ma to sprawić, że nawet w obliczu skomplikowanych warunków drogowych, NIO ET9 zapewni wrażenia z jazdy porównywalne z jazdą po płaskiej powierzchni.
NIO ET9 jest wyposażony w pierwszą w Chinach architekturę Full-Domain 900 V. Oferuje ona najwyższe napięcie 925 V, a także szczytową moc ładowania 600 kW. Platforma ultraszybkiego ładowania i wymiany akumulatora 900 V umożliwia zwiększenie zasięgu po 3-minutowej wymianie akumulatora lub powiększenie go o 255 km przy 5-minutowym ładowaniu.
NIO ET9 może poszczycić się samodzielnie opracowanym inteligentnym systemem, w którym superkomputerowa platforma NIO Adam 2.0 obsługuje funkcje obliczeniowe w sześciu głównych obszarach. Są to: inteligentna jazda, cyfrowy kokpit, inteligentne podwozie, nadwozie, zespół napędowy, a także rozwiązania chmurowe.
Funkcje bezpieczeństwa
NIO zaprezentowało także swój pierwszy 5-nanometrowy chip klasy samochodowej – NX9031. SkyOS, czyli system operacyjny pojazdów NIO, tworzy klaster techniczny obejmujący sterowanie pojazdem, inteligentną jazdę, kokpit i łączność mobilną. Stanowi on „duszę” nowego flagowca.
Najnowszy model zawiera funkcje bezpieczeństwa obejmujące niemalże każdy aspekt bezpieczeństwa podróży. Nie tylko charakteryzuje się on sztywnością skrętną, ale także poszerza granice bezpieczeństwa dzięki najbardziej zaawansowanym czujnikom i możliwościom obliczeniowym.
NIO i nowe ultraszybkie ładowarki
Podczas NIO Day 2023 firma NIO wprowadziła także na rynek stacje wymiany zasilania NIO czwartej generacji (PSS 4.0). Przedstawiono także ładowarkę chłodzoną cieczą o mocy 640 kW. PSS 4.0 jest kompatybilny z wieloma markami i skraca całkowity czas wymiany akumulatora o 22 proc. Wyposażony w dachowe systemy fotowoltaiczne PSS 4.0 pozwala zaoszczędzić prawie 18 000 kWh energii elektrycznej rocznie. Ładowarka sieciowa posiada moc szczytową 640kW. Moc ładowania może być automatycznie przydzielana w obrębie stacji. W 2024 r. NIO zbuduje 1000 stacji wymiany zasilania i 20 000 ładowarek.