BYD zdetronizuje Teslę z pozycji globalnego lidera aut elektrycznych. Agencja Bloomberg podaje, że chiński producent pobije pod kątem sprzedaży firmę Elona Muska już w wynikach za czwarty kwartał 2023 roku.
BYD coraz bliżej Tesli
Tesla w trzecim kwartale 2023 roku dostarczyła 435 059 samochodów. Tymczasem chiński BYD sprzedał łącznie 824 001 pojazdów, z czego 431 603 to samochody elektryczne. Wynik z ubiegłego kwartału wskazywał, że 52,4 proc. całkowitej sprzedaży chińskiej firmy stanowiły elektryki. Trzeci kwartał, był czasem, w którym to BYD najbardziej zbliżył się do amerykańskiej Tesli. W tym czasie sprzedaż amerykańskiej formy wzrosła o 26,5 proc. w ujęciu rocznym, jednakże w porównaniu z drugim kwartałem 2023 roku była niższa o 6,7 proc. Tymczasem BYD zwiększył sprzedaż elektryków o 66,9 proc. w ujęciu rocznym. Było to
BYD zdetronizuje Teslę?
Teraz, jak donosi Bloomberg, chiński producent aspiruje do zdetronizowania Tesli z pozycji światowego lidera pojazdów elektrycznych. Będzie to istotna zmiana w krajobrazie branży motoryzacyjnej. Awans BYD, a także firmy SAIC Motor, jest symbolicznym wyrazem rosnącego wpływu Chin na międzynarodową scenę motoryzacyjną. Producenci z „Państwa Środka” stawiają coraz śmielej wyzwanie tradycyjnym potęgom, takim jak Toyota, Volkswagen czy General Motors. Obecnie Chiny konkurują z Japonią o dominującą pozycję w globalnym eksporcie samochodów osobowych.
Tylko październiku 2023 roku aż 1,3 miliona z 3,6 miliona pojazdów wysłanych z Chin, stanowiły pojazdy elektryczne.
Bloomberg podaje, że zmiana na najwyższym miejscu podium nastąpi najprawdopodobniej w czwartym kwartale 2023 roku. Analitycy przepytywani przez Bloomberga wskazują na ofensywę ofertową prowadzoną przez BYD. Niedość, że chińska firma oferuje ponad pół tuzina aut elektrycznych, to są one jeszcze tańsze, niż najtańszy model Tesli – Model 3 – oferowany w Chinach.
Ekspansja BYD
Początki BYD sięgają 2003 roku. Wówczas to firma przejęła Xi’an Qinchuan Automobile, od państwowego przedsiębiorstwa zbrojeniowego Norinco, który borykał się z trudnościami finansowymi. W 2008 roku BYD wprowadziło na rynek swoją pierwszą hybrydę typu plug-in, model F3DM. Wsparcie rządowe dla tego typu pojazdów, odegrało kluczową rolę, napędzając sprzedaż aut BYD. Istotne jest także to, że BYD posiada produkcję akumulatorów we własnych strukturach.
W 2008 roku w spółkę zainwestował amerykański milioner Warren Buffett. Doinwestował on chińską firmę sumą 230 milionów dolarów. Objął on 10 proc. udziałów w BYD. Od tego czasu wartość aktywów Buffett’a wzrosła do 8 miliardów dolarów.