Sprzedaż samochodów elektrycznych Volkswagena ma za sobą udany rok. Volkswagen dostarczył w ubiegłym roku najwięcej aut elektrycznych w swojej historii – ponad 369 tys. Jest to wzrost o 73 proc. w porównaniu z 2020 rokiem.
- Volkswagen sprzedał w 2021 roku rekordową liczbę 369 tysięcy samochodów elektrycznych
- Hitem sprzedażowym był Volkswagen ID.4
- Volkswagen zwiększył udział aut elektrycznych i hybrydowych do 7,5 proc.
Sprzedaż elektrycznych Volkswagenów bije rekord
Volkswagen w gamie samochodów elektrycznych odnotował najlepszy rok w historii. Marka z Wolfsburga sprzedała łącznie ponad 369 tys. samochodów elektrycznych w 2021 roku. W tej liczbie zawarte są tez samochody hybrydowe typu plugin, których dostarczono 106 tys. (+33 proc.).
Dostawy aut w pełni elektrycznych wzrosły w porównaniu z rokiem 2020 niemal dwukrotnie (263 tys. sztuk, +97%).
W bardzo krótkim czasie Volkswagen został liderem rynku samochodów elektrycznych w Europie. Zgodnie z naszą strategią ACCELERATE i dzięki ciągłemu poszerzaniu oferty modeli jeszcze bardziej przyspieszymy naszą ofensywę w dziedzinie elektromobilności. Jeszcze w tym roku na rynku pojawi się ID.BUZZ, który uzupełni i urozmaici rodzinę samochodów ID. – powiedział Ralf Brandstätter, CEO marki Volkswagen.
Sprzedaż Volkswagena generalnie spadła
Volkswagen w 2021 r. dostarczył niemal 4,9 mln pojazdów klientom na całym świecie. To spadek o ok. 8 proc. w porównaniu z rokiem 2020. W dużym stopniu jest to efekt problemów z dostawami półprzewodników. Klaus Zellmer, członek zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing mówi jednak, że Volkswagen uzyskał satysfakcjonujące wyniki sprzedaży w bardzo trudnych warunkach.
– Ogromny wpływ na możliwości produkcyjne naszych zakładów miała sytuacja na rynku półprzewodników. Volkswagen mimo trudności z zaopatrzeniem zanotował wysoką sprzedaż. Mamy rekordowy portfel zamówień, na poziomie 543 000 samochodów w samej Europie, w tym 95 000 sztuk ID., co pokazuje jasno, że popyt na samochody Volkswagena utrzymuje się na wysokim poziomie – komentuje Klaus Zellmer.
Elektryczne samochody Volkswagen – udział w rynku
Udział w rynku w pełni elektrycznych i hybrydowych pojazdów niemal się podwoił w porównaniu z rokiem 2020 (z 4 do 7,5%). W Europie samochody te stanowią 19,3 proc. ogólnej liczby dostarczonych Volkswagenów (w 2020 było to 12,6). Bardzo duży wzrost zainteresowania elektrycznymi autami odnotowano w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech.
U naszych zachodnich sąsiadów co czwarty dostarczony Volkswagen jest ładowany z gniazdka. Elektryczna ofensywa marki w Chinach nie zwalnia tempa mimo problemów z łańcuchami dostaw. W 2021 roku w tym kraju dostarczono 77 100 elektrycznych aut, w tym ponad 70 000 stanowiły samochody rodziny ID. Dzięki temu Volkswagen należy do piątki największych dostawców aut elektrycznych w Państwie Środka.
Volkswagen spodziewa się, że rok 2022 powinien przynieść dalsze wzrosty na tamtejszym rynku. Niemal 17 000 aut elektrycznych sprzedano w USA – to niemal 20-krotny wzrost w porównaniu z rokiem 2020. To pozwoliło osiągnąć Volkswagenowi czwarte miejsce wśród producentów samochodów BEV.
– Volkswagen nie zwalnia tempa elektryfikacji mimo problemów z dostępnością półprzewodników – powiedział Ralf Brandstätter, CEO marki Volkswagen.
Elektryczny ID.4 hitem sprzedażowym
Najpopularniejszym modelem Volkswagena z napędem elektrycznym jest ID.4. W 2021 model ten zajął pierwsze miejsce z liczbą 119 650 sprzedanych egzemplarzy, spośród 263 000 wszystkich pojazdów elektrycznych dostarczonych klientom. Kolejne miejsca zajmują ID.3 (ok. 76 000 aut), e-up! (ok. 41 500) i Volkswagen ID.6, który jeszce nie jest w sprzedaży (nieco poniżej 18 000 sztuk). Ten ostatni model jest oferowany wyłącznie na rynku chińskim.
W Europie model ID.4 jest liderem wśród aut elektrycznych w takich krajach jak Szwecja, Dania, Finlandia i Irlandia. W pełni elektryczny SUV cieszy się powodzeniem także w USA, gdzie sprzedano blisko 17 000 tych aut, a w Chinach zajmuje drugie miejsce wśród elektrycznych aut tego segmentu.
Rynek SUV-ów rośnie
Segment SUV-ów rozrasta się najszybciej. Volkswagen od wielu lat jest w nim obecny i systematycznie wprowadza kolejne modele. SUV-y stanowią dziś ponad 40 proc. rynku (w 2020 r. było to 34,8 proc.). W USA auta tego typu sprzedają się jeszcze lepiej niż w Europie – trzy na cztery Volkswageny dostarczone klientom w tym kraju to właśnie SUV-y. Dzięki temu sprzedaż w USA rośnie i w 2021 r. była najwyższa od 2013 roku.
Golf, mimo trudnej sytuacji związanej z niedoborem półprzewodników, utrzymał w 2021 roku pozycję lidera w sprzedaży nowych samochodów w Niemczech.
Volkswagen spodziewa się, że sytuacja z dostawami podzespołów elektronicznych w pierwszym półroczu może pozostać trudna. Mimo to marka ma nadzieję na ustabilizowanie produkcji i szybką realizację portfela zamówień.