BMW i Vision Dee pokazany na Targach CES w Los Angeles, to koncepcyjny samochód przyszłości. Nowe auto pokazuje jaką rolę bawarski koncern widzi w zastosowaniu technologii w swoich przyszłych modelach. BMW chce przenieść pasażera w pół wirtualną rzeczywistość. BMW zapowiedziało, że przedstawiony prototyp nie wejdzie do seryjnej produkcji, ale pokazane w nim funkcje mają zapowiadać rewolucję, jaka ma mieć miejsce w przyszłych modelach. Wyświetlacz head-up o szerokości przedniej szyby zacznie pojawiać się w pojazdach elektrycznych Neue Klasse, już po 2025 roku.

  • BMW pokazało nowy model koncepcyjny BMW i Vision Dee
  • Samochód może zmieniać lakier w 32 kolorach
  • Przednia szyba jest zaadoptowana do roli wyświetlacza

Koncepcyjny model BMW i Vision Dee

BMW podzieliło się swoją wizją przyszłych doświadczeń cyfrowych – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu. Na targach Consumer Electronics Show (CES) 2023 w Las Vegas niemiecka marka pokazała futurystycznego sedana, średniej wielkości, który został stworzony wg nowego stylu projektowania. Nazwa „Dee” oznacza Digital Emotional Experience.

Zdaniem BMW przyszłe funkcje cyfrowe będą wykraczać daleko poza znany nam dziś poziom sterowania głosem i systemów wspomagania kierowcy. Wyświetlacz BMW Head-Up-Display rozciąga się na całą szerokość przedniej szyby. Od 2025 r. ta innowacja będzie dostępna w modelach NEUE KLASSE. BMW Group udoskonaliło również zastosowanie technologii zmiany kolorów. Po zaprezentowaniu na ostatnich targach CES modelu BMW iX Flow Featuring E Ink, z możliwością zmiany koloru z czarnego na biały, BMW i Vision Dee może teraz zmieniać swój wygląd zewnętrzny nawet w 32 kolorach.

— Dzięki BMW i Vision Dee pokazujemy, co jest możliwe, gdy sprzęt i oprogramowanie łączą się ze sobą. W ten sposób jesteśmy w stanie wykorzystać pełen potencjał cyfryzacji, aby przekształcić samochód w inteligentnego towarzysza. Taka jest przyszłość dla producentów samochodów – a także dla BMW: połączenie wirtualnych doświadczeń z prawdziwą przyjemnością z jazdy. Jednocześnie BMW i Vision Dee robią kolejny krok na drodze do NEUE KLASSE. Dzięki tej wizji patrzymy daleko w przyszłość i podkreślamy ogromne znaczenie cyfryzacji dla nadchodzących generacji produktów — powiedział Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG. 

Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES

BMW Mixed Reality Slider: krok w stronę wirtualnego świata

BMW Mixed Reality Slider, w połączeniu z zaawansowanym wyświetlaczem Head-up, stanowi centrum sterowania nowego BMW. Za pomocą czujników na desce rozdzielczej kierowca może sam zdecydować, ile treści cyfrowych zobaczy na wyświetlaczu head-Up. Pięciostopniowy wybór sięga od informacji analogowych, poprzez informacje związane z jazdą, zawartość systemu komunikacyjnego, projekcje w rozszerzonej rzeczywistości, aż po wejście w świat wirtualny. Równolegle można w ten sam sposób przyciemniać szyby. Mieszana rzeczywistość może być doświadczana w BMW w sposób immersyjny, angażujący różne zmysły bez konieczności stosowania dodatkowych narzędzi.

Zaawansowany Head-Up-Display BMW: w NEUE KLASSE od 2025 r.

W BMW i Vision Dee projekcja na całą szerokość przedniej szyby umożliwia wyświetlanie informacji na możliwie największej powierzchni – która staje się wyświetlaczem dopiero po aktywacji. W ten sposób BMW demonstruje ogromny potencjał technologii projekcyjnej, a BMW i Vision Dee wizualizuje, jak zaawansowany Head-Up-Display mógłby być w przyszłości wykorzystany również w koncepcji wyświetlania informacji i obsługi auta. Standardowo produkowana wersja BMW Head-up-Display rozciągająca się na całą szerokość przedniej szyby będzie stosowana w modelach NEUE KLASSE od 2025 roku.

Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES

BMW i Vision Dee — scenariusz powitalny z głosem i ikonami „phygitalnymi”

Cyfrowe doświadczenie nowego samochodu zaczyna się już poza pojazdem, dzięki spersonalizowanemu scenariuszowi powitalnemu, który łączy elementy graficzne, efekty świetlne i dźwiękowe. Reflektory i zamknięta kratka BMW tworzą również wspólną ikonę „phygital” (połączenie świata fizycznego i cyfrowego) na jednolitej powierzchni, umożliwiając pojazdowi wyświetlanie różnych wyrazów twarzy. Oznacza to, że BMW i Vision Dee może wizualnie wyrażać nastroje takie jak radość, zdziwienie czy aprobatę. BMW i Vision Dee może również wyświetlać obraz awatara kierowcy na bocznej szybie, aby jeszcze bardziej spersonalizować scenariusz powitania.

Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES

Światowa premiera pełnokolorowej technologii E Ink

BMW prezentuje pełnokolorową wersję technologii E Ink w nowym BMW i Vision Dee, która po raz pierwszy na świecie zostanie wykorzystana jako zewnętrzna powłoka pojazdu. Auto posiada wielobarwny, w pełni zmienny i indywidualnie konfigurowalny wygląd zewnętrzny. W celu stworzenia magicznego pokazu kolorów, na karoserię nakładana jest folia e-papierowa firmy E Ink. Może ona wyświetlić do 32 kolorów.

Powierzchnia karoserii BMW i Vision Dee podzielona jest na 240 segmentów E Ink, z których każdy sterowany jest indywidualnie. Dzięki temu w ciągu kilku sekund można wygenerować i zmieniać niemal nieskończoną ilość wzorów. Adaptacja tej technologii dla zakrzywionych powierzchni oraz programowanie animacji zostały opracowane przez inżynierów wewnętrznych BMW – co umożliwia uzyskanie formy umożliwiającej dostosowanie do potrzeb klienta, która jest unikalna w całym sektorze motoryzacyjnym na świecie.

Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW I Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW I Vision Dee zaprezentowany na targach CES

Design BMW i Vision Dee – wewnątrz i na zewnątrz

Stylistyka BMW i Vision Dee została celowo zredukowana, aby skupić uwagę na cyfrowych doświadczeniach i DNA marki BMW. Wygląd zewnętrzny jest zdefiniowany przez klasyczną stylistykę trzybryłowego sedana, która stanowi rdzeń marki. Tradycyjne elementy stylistyczne, takie jak kratka nerkowa BMW, podwójne okrągłe reflektory, zostały w modelu koncepcyjnym na nowo wyobrażone, a ikony cyfrowe zastąpiły elementy analogowe. 

— Dzięki BMW i Vision Dee pokazujemy, jak samochód może zostać płynnie zintegrowany z cyfrowym życiem klienta i stać się wiernym towarzyszem. Sam pojazd staje się portalem do cyfrowego świata – przy czym kierowca zawsze ma nad nim kontrolę. Wdrożona we właściwy sposób technologia stworzy wartościowe doświadczenia, sprawi, że będziesz lepszym kierowcą i po prostu zbliży do siebie ludzi i maszyny – powiedział Adrian van Hooydonk, szef BMW Group Design. 

We wnętrzu cyfryzacja idzie w parze z redukcją materiałów, elementów obsługi i wyświetlaczy, aby nic nie rozpraszało cyfrowego doświadczenia i nowego uczucia radości z jazdy. Niekonwencjonalna konstrukcja kierownicy z centralnie umieszczoną pionową szprychą tworzy punkty dotykowe, które ożywają po zbliżeniu się do nich lub dotknięciu i mogą być obsługiwane poprzez przesunięcie kciuka. Phygital touchpoints sterują również wyborem treści wyświetlanych na przedniej szybie i wraz z wyświetlaczem Head-Up Display wspierają w ten sposób zasadę „ręce na kierownicy, oczy na drodze”.

Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES
Koncepcyjny model BMW i Vision Dee zaprezentowany na targach CES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię