Lexus w czasie forum Kenshiki w Brukseli zaprezentował odświeżoną koncepcję Lexus Electrified, czyli mapę drogową marki w kwestii elektryfikacji gamy oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej. Pokazano także technologie oraz kierunki stylistyczne, które już wkrótce będą obecne w nowych modelach Lexusa.

  • Lexus odświeżył koncepcję Lexus Electrified
  • Japońska marka pracuje obecnie nad modelem sportowego Lexusa Electrified Concept
  • Pierwszym elektrycznym Lexusem był model RZ 450e

Lexus i nowe auta elektryczne

– Nasz rozwój będzie oparty na zasadzie wykorzystania elektryfikacji, aby na nowo odkryć wrażenia z jazdy. Chcemy, by nasze samochody były naprawdę przyjemne w prowadzeniu – powiedział Pascal Ruch, wiceprezes TME ds. Lexus Europe.

Dodał, że samochody elektryczne na baterie będą odgrywały wiodącą rolę w przyszłości, ale dopóki problemy związane z infrastrukturą oraz pewnością dostaw energii nie zostaną rozwiązane, Lexus będzie rozwijał pełną gamę napędów zelektryfikowanych, w tym klasyczne hybrydy, hybrydy typu plug-in oraz auta elektryczne, by sprostać oczekiwaniom klientów w różnych częściach świata.

Lexus Electrified Concept
Lexus Electrified Concept

Lexus Electrified Sport Concept

Model Lexus Electrified Sport reprezentuje wizję Lexusa dotyczącą przyszłego samochodu sportowego z elektrycznym układem napędowym zasilanym energią z akumulatorów. Linia samochodu ustanawiająca nową tożsamość Lexusa BEV, idzie w parze z jego mocą. Lexus przewiduje, że wersja produkcyjna tego konceptu będzie w stanie osiągnąć przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej dwóch sekund, a potencjalne zastosowanie nowej technologii akumulatorów, może zapewnić zasięg jazdy przekraczający 700 km.

Lexus Electrified Sport Concept zadebiutował podczas Goodwood Festival of Speed. 

Lexus Electrified Concept
Lexus Electrified Concept
Lexus Electrified Concept

Akumulatory w Lexusie

Akumulatory stosowane w najnowszych hybrydowych samochodach Lexusa zapewniają całkowicie elektryczną zdolność do jazdy EV, ale są utrzymywane w zwartej formie, aby uniknąć kar w postaci masy, kosztów i ingerencji w kabinę i przestrzeń ładunkową. Tę samą zasadę stosuje się w modelach elektrycznych z akumulatorem, a inteligentny akumulator o pojemności 71,4 kWh w nadchodzącym SUV-ie RZ 450e ma wydajność 16,8 kWh na 100 km, co daje zasięg do 440 km (cykl łączony WLTP).

W całkowicie nowej hybrydzie RX wprowadzono nowy dwubiegunowy akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy – technologię, która zmniejsza opór, zapewniając większą pojemność przy załadunku i rozładunku. Zwiększa to wydajność z każdego ogniwa o 70 proc., dzięki czemu można uzyskać większą moc bez zwiększania wymiarów akumulatora. Lexus prowadzi również badania nad następną generacją akumulatorów litowo-jonowych oraz nad potencjałem technologii akumulatorów półprzewodnikowych. Dwubiegunowy akumulator niklowo-wodorkowy jest dostępny w modelu RX 350h oraz w RX 500h – pierwszej wyczynowej hybrydzie Lexusa z turbodoładowaniem.

Zastosowanie nieprzewodzącego płynu chłodzącego zapobiega ryzyku pożaru w przypadku wystąpienia problemu, natomiast konstrukcja akumulatora zapobiega tworzeniu się substancji degradacyjnych na anodzie i pogorszeniu żywotności akumulatora. Dzięki tym środkom Lexus przewiduje, że nowy RZ zachowa 90 proc. pojemności akumulatora po 10 latach użytkowania, co zwiększy spokój klientów.

Układ napędowy EV z manualną skrzynią biegów

Dla wielu kierowców kontrola i zaangażowanie zapewniane przez manualną skrzynię biegów są ważnym elementem przyjemnego prowadzenia samochodu. Lexus zbadał, w jaki sposób akumulatorowy pojazd elektryczny może być wyposażony w ręczną skrzynię biegów – projekt ten przeszedł do fazy rozwoju z wykorzystaniem prototypu badawczego opartego na kompaktowym SUV-ie UX 300e, wyposażonego w dźwignię zmiany biegów i pedał sprzęgła.

– Z zewnątrz samochód jest tak cichy, jak każdy inny BEV. Kierowca jest jednak w stanie doświadczyć wszystkich wrażeń charakterystycznych dla pojazdu z manualną skrzynią biegów. Jest to system oparty na oprogramowaniu, więc można go zaprogramować tak, aby odtwarzał wrażenia z jazdy różnych typów pojazdów, pozwalając kierowcy wybrać preferowany styl – mówi Takashi Watanabe, główny inżynier ds. elektryfikacji Lexusa.

Lexus i napędy zelektryfikowane

Wprowadzając w 2005 roku na rynek model RX 400h Lexus stał się pionierem elektryfikacji w klasie premium. Od tamtej pory marka cały czas rozwija swoje napędy pod kątem wydajności i osiągów. Lexus spopularyzował też napędy hybrydowe w swojej gamie, sprzedając do tej pory ponad 2,3 mln takich pojazdów. Obecnie 90 proc. sprzedaży marki w Europie to samochody hybrydowe. Firma chce wykorzystać te doświadczenia w nowej generacji zelektryfikowanych aut.

Zobacz też: Porsche Vision Gran Tourismo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię