Lunaz Design – brytyjska firma, która zajmująca się konwersją samochodów vintage na auta elektryczne – przedstawiła model Bentleya S2 Continental, który został zelektryfikowany. Bentley jest jednym z zaledwie czterech egzemplarzy zbudowanych w 1961 roku. Obecnie jest to najrzadszy model auta elektrycznego na świecie.

  • Lunaz zelektryfikował Bentleya S2 Continental z 1961 r.
  • Bentley jest jednym z zaledwie czterech egzemplarzy zbudowanych w 1961 roku
  • Auto osiąga prędkość od 0-100 km/h w 6,9 sekundy

Elektryczny Bentley z 1961 roku

Lunaz Design zaprezentował najrzadszy klasyczny samochód, który kiedykolwiek został poddany transformacji na napęd w pełni elektryczny. Pochodzący z 1961 roku Bentley S2 Continental jest jednym z zaledwie czterech zbudowanych egzemplarzy. W swojej oryginalnej specyfikacji był napędzany 6,2-litrowym silnikiem benzynowym V8. Obecnie, całkowicie odrestaurowany i na nowo zaprojektowany, jest wyposażony w modułowy elektryczny układ napędowy, składający się z ogniw akumulatorowych i silników. 

Jest to najnowszy z serii luksusowych klasycznych samochodów, które firma poddała procesowi upcyklingu w zakładzie w Silverstone w Wielkiej Brytanii. Poprzednie projekty obejmowały samochody takich marek jak Aston Martin, Jaguar, Range Rover i Rolls-Royce.

— Ten wspaniały Bentley już wcześniej był wyjątkowym samochodem, ponieważ jest jednym z zaledwie kilku egzemplarzy zachowanych na świecie. W nowym wydaniu jest to najrzadszy pojazd, jaki kiedykolwiek został przerobiony na napęd w pełni elektryczny i najbardziej ekskluzywny projekt, jakiego kiedykolwiek podjęliśmy się w Lunaz Design — mówi David Lorenz, założyciel firmy Lunaz.

Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design
Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design
Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design
Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design

Lunaz wyposaża najrzadszy klasyczny samochód w napęd elektryczny

Zelektryfikowany egzemplarz został zbudowany w 1961 roku. W tym okresie tylko niewielka liczba luksusowych samochodów była produkowana przez niezależnych konstruktorów nadwozi, specjalnie według specyfikacji klienta. Dokumenty samochodu wskazują, że pierwszy właściciel początkowo zamówił czterodrzwiowy samochód u wiodącego londyńskiego producenta Jamesa Younga, ale najwyraźniej w ostatniej chwili zmienił zdanie, ponieważ samochód został ostatecznie zbudowany jako pojazd dwudrzwiowy. 

W 1967 roku samochód po raz pierwszy zmienił właściciela. Przez kolejne dziesięciolecia, zanim wrócił do Wielkiej Brytanii, rezydował u różnych właścicieli w tak odległych miejscach jak Niemcy i Japonia. Bentley Continental był najrzadszym wariantem modelu S2 – wersje Standard i Long Wheelbase stanowiły bowiem ponad 80 proc. całkowitej liczby wyprodukowanych egzemplarzy. Dziś ten samochód jest jednym z zaledwie kilku zachowanych na świecie.

Wszystkie warianty Bentleya S2 były napędzane nowym, 6,2-litrowym silnikiem V8 z serii „L”, wykonanym ze stopu aluminium w celu uzyskania lepszego stosunku mocy do masy. Dzięki temu silnik mógł wytrzymać zapotrzebowanie na moc automatycznej skrzyni biegów, wspomagania kierownicy i klimatyzacji – bez utraty wydajności.

Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design
Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design

Proces upcyklingu w Lunaz Design

Model Bentleya S2 w ciągu ostatnich czterech lat został poddany procesowi upcyklingu, który sprawdził się w przypadku wielu rzadkich, luksusowych samochodów o wysokiej wartości. Proces zaczyna się od szczegółowej kontroli i oceny stanu auta w celu określenia konfiguracji podwozia, układu napędowego i zawieszenia. Inżynierowie Lunaz Design wykorzystują skanowanie 3D do tworzenia szczegółowych modeli CAD (Computer Aided Design), które stanowią podstawę wszelkich niezbędnych prac renowacyjnych i rekonstrukcyjnych.

Następnie karoseria jest rozbierana do gołej blachy i przywracana do stanu pierwotnego przy użyciu tradycyjnych technik budowy i renowacji nadwozi. Wszystkie materiały zewnętrzne i wewnętrzne są naprawiane i ponownie lakierowane. Wszystkie elementy, które nie mogą być ponownie wykorzystane, aż do nylonu w linkach pasów bezpieczeństwa, są poddawane recyklingowi.

Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design
Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design
Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design

Silnik spalinowy i związane z nim układy, smary i inne płyny są usuwane, a następnie zastępowane w pełni elektrycznym układem napędowym opracowanym przez firmę Lunaz. Modułowa konstrukcja, opracowana w całości we własnym zakresie, pozwala inżynierom dostosować poszczególne komponenty tak, aby idealnie odzwierciedlały wrodzony charakter samochodu oraz osobiste preferencje właściciela. Ogniwa akumulatorowe, falowniki i silniki stanowią oryginalne wyposażenie, wyprodukowane według specyfikacji Lunaz przez europejskich dostawców.

Inne istotne układy, w tym hamulce, układ kierowniczy, zawieszenie i elektryka, są poddawane przez Lunaz Design pełnej modernizacji, aby dostosować je do dynamicznych oczekiwań klienta oraz aktualnych standardów bezpieczeństwa.

Zgodnie ze specyfikacją klienta, w pełni elektryczny Bentley S2 Continental jest teraz wyposażony w ekologiczny układ napędowy o mocy 400 KM. Auto osiąga prędkość od 0-100 km/h w 6,9 sekundy. Aby zapewnić właściwości jezdne zgodne ze współczesnymi standardami, zawieszenie zostało zmodernizowane do w pełni regulowanego zawieszenia sprężynowego z amortyzatorem dźwigniowym. Jest ono konfigurowane elektronicznie z kabiny samochodu. Również hamulce, w których zastosowano system regeneracji akumulatorów, zostały zmodernizowane do sześciotłoczkowych zacisków z przodu i czterotłoczkowych z tyłu.

Zrównoważone i luksusowe wnętrze

W nowym wcieleniu Bentley zachowuje swój luksusowy charakter, ale wnętrze zawiera teraz znacznie więcej zrównoważonych materiałów niż w oryginale. Wszystkie skóry siedzeń wykonane są ze skór garbowanych przy użyciu naturalnie opadłych liści oliwnych, a wykładzina wykonana jest w 100 proc. z regenerowanego włókna nylonowego i posiada podkład wykonany w 100 proc. z przetworzonych butelek plastikowych. Podobnie, wszystkie drewniane forniry użyte na desce rozdzielczej i innych obszarach pochodzą ze zrównoważonych źródeł, certyfikowanych przez Forestry Stewardship Council (FSC).

Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design
Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design
Bentley S2 Continental z 1961 roku zelektryfikowany przez Lunaz Design

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię