Mercedes – AMG rozpoczął produkcję hybrydowo-elektrycznego Hypercar One. Hybrydowy Mercedes będzie jednak produkowany na małą skalę. Łącznie powstanie teraz 275 egzemplarzy, z których pierwsze mają trafić do klientów w drugiej połowie 2022 roku.

  • Mercedes rusza z produkcją Mercedesa-AMG One
  • Mercedes-AMG One powstanie w liczbie 275 sztuk
  • Przy produkcji jednego egzemplarza pracuje ok. 50 osób

Hybrydowy Mercedes-AMG One w produkcji

Projekt hybrydowego Mercedesa – AMG One został zaprezentowany na targach IAA 2017. Rozpoczęcie produkcji seryjnej było kilkakrotnie przekładane. Pierwotnie dostawy miały się rozpocząć w 2019 roku.

– Mercedes-AMG ONE to najbardziej ambitny projekt, jakiego kiedykolwiek się podjęliśmy. Produkcja tak małej serii to naprawdę wyjątkowe wyzwanie. Hipersamochód przenosi obecną technologię hybrydową Formuły 1 niemalże jeden do jednego z toru wyścigowego na drogę i łączy przytłaczające osiągi ze wzorową wydajnością – powiedział szef AMG Philipp Schiemer. 

Model Mercedes-AMG ONE wywodzi się bezpośrednio z Formuły 1 i powstał w ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-AMG High Performance Powertrains w Brixworth. Składa się on z wysoce zintegrowanego i inteligentnie połączonego zespołu, obejmującego hybrydowy, turbodoładowany silnik spalinowy oraz cztery silniki elektryczne. Jeden z tych silników zintegrowano z turbosprężarką, drugi zainstalowano bezpośrednio na silniku spalinowym, łącząc go ze skrzynią korbową. Pozostałe dwa silniki napędzają koła przednie.

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG ONE

Hybrydowy Mercedes-AMG One — silnik

Hybrydowy silnik benzynowy V6 o pojemności 1,6 litra ze wspomaganym elektrycznie turbodoładowaniem odpowiada pod względem technicznym jednostkom napędowym stosowanym obecnie w Formule 1. Cztery górne wałki rozrządu napędzane są za pomocą przekładni zębatej typu czołowego. W celu uzyskania wysokich obrotów silnika mechaniczne sprężyny w zaworach zastąpiono sprężynami pneumatycznymi. Silnik zamontowany w pozycji środkowej przed tylną osią, rozwija prędkość obrotową do 11 tys. obrotów na minutę

Choć w hybrydowym Mercedesie dostępny jest też tryb jazdy czysto elektrycznej, w napędzie hybrydowym nacisk położono na moc i osiągi. Według wstępnych danych zużycie energii elektrycznej wynosi 32 kWh/100 km, a zużycie benzyny to 8,7 litra/100 km, co równa się emisji CO2 na poziomie 198 g/km.

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE

Produkcja hybrydowego Mercedesa-AMG ONE

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE produkowany jest w Coventry w Wielkiej Brytanii. Współpracując z partnerem produkcyjnym Multimatic, Mercedes uruchomił tam swój własny zakład do produkcji niskonakładowej. Każdy pojazd jest ponownie testowany przez kierowcę fabrycznego na pobliskim poligonie.

W sumie powstanie tylko 275 sztuk. Pierwsze pojazdy dla klientów zostaną dostarczone w drugiej połowie 2022 roku. Produkcja ekskluzywnego auta jest realizowana ręcznie na łącznie 16 stanowiskach montażowych i testowych. Niektóre podsystemy Mercedesa-AMG One są najpierw wstępnie montowane i sprawdzane pod kątem działania, następnie ponownie demontowane i dopiero wtedy ostatecznie montowane w pojeździe. Dotyczy to na przykład monokoksu z włókna węglowego z przyklejonym dachem, jak również wszystkich odłączanych części karoserii, które również wykonane są z tego lekkiego i stabilnego, ale i kosztownego materiału. 

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE

Sposób montażu Mercedesa-AMG One

Jako pierwsza montowana jest zewnętrzna powłoka. Wszystkie pasowania są skrupulatnie sprawdzane i w razie potrzeby dopasowywane do rozmiaru. W tym procesie specjaliści muszą uwzględnić końcowe lakierowanie, które dodaje własną grubość materiału. Biorąc pod uwagę, że grubość ścianek karbonu wynosi w niektórych miejscach tylko 1,2 milimetra, jest to bardzo trudne zadanie. Gdy już wszystko idealnie do siebie pasuje, w tym drzwi i maska, są ponownie demontowane, a następnie ręcznie malowane.

W sumie nad każdym pojedynczym Mercedes-AMG ONE pracuje ponad 50 specjalistów. Po każdym stanowisku przeprowadzane są dogłębne kontrole jakości na podstawie zdefiniowanych cech, co skutkuje obszerną dokumentacją procesu produkcji. Proces produkcyjny uzupełniają najnowsze metody produkcyjne Industry 4.0, które Mercedes-AMG wykorzystuje również w zakładzie w Affalterbach do produkcji silników AMG. Dzięki temu komponenty są wstępnie sortowane w skoordynowanych zestawach w nośnikach materiałów i są dostępne dokładnie w odpowiednim czasie we właściwym miejscu.

Ostatnim etapem produkcji jest roll-out na pobliskim poligonie, gdzie każdy Mercedes-AMG ONE przechodzi ostateczne testy akceptacyjne przeprowadzane przez fabrycznego kierowcę testowego. Zaraz po ich zatwierdzeniu pojazd otrzymuje odpowiednie zabezpieczenie transportowe i jest przewożony w zamkniętej ciężarówce do siedziby Mercedes-AMG w Affalterbach. Tam odbywa się zarówno odprawa techniczna pojazdu przez ekspertów Mercedes-AMG ONE, jak i przekazanie pojazdu klientowi.

Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE
Hybrydowy Mercedes-AMG ONE

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię