Akumulatory półprzewodnikowe mogą być przyszłością aut elektrycznych. Organizacja Transport & Environment pisze, że mogą one zmniejszyć ślad węglowy akumulatorów pojazdów elektrycznych o prawie dwie piąte. To zaś niesie realne korzyści dla środowiska i zwiększa przewagę aut elektrycznych nad spalinowymi.

  • Transport & Environment pisze, że akumulatory półprzewodnikowe mogą zmniejszyć ślad węglowy akumulatorów o 39 proc.
  • Transport & Enviromnent wskazuje, że producenci baterii przewidują, że akumulatory półprzewodnikowe będą stosowane w pojazdach elektrycznych w drugiej połowie dekady
  • T&E wzywa ustawodawców do stworzenia przepisów promujących produkcję baterii o niższym śladzie węglowym

Akumulatory półprzewodnikowe — szansa na dekarbonizację baterii

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Transport & Environment (T&E) przez firmę Minviro, specjalizującą się w analizie cyklu życia surowców wynika, że akumulator półprzewodnikowy, który przechowuje więcej energii przy użyciu mniejszej ilości materiałów, może zmniejszyć już i tak malejący ślad węglowy akumulatora samochodu elektrycznego o kolejne 24 proc.

Analiza porównuje baterię półprzewodnikową NMC-811, która jest jedną z najbardziej obiecujących technologii chemicznych, do obecnej technologii litowo-jonowej. Technologia półprzewodnikowa wykorzystuje do przewodzenia prądu elektrycznego stały materiał ceramiczny zamiast ciekłych elektrolitów, dzięki czemu baterie są lżejsze, szybciej się ładują no i w końcu — są tańsze. Transport & Enviromnent wskazuje, że producenci baterii przewidują, że akumulatory półprzewodnikowe będą stosowane w pojazdach elektrycznych w drugiej połowie dekady.

– Pojazdy elektryczne już teraz są znacznie lepsze dla naszej planety niż tradycyjne spalanie ropy, a ślad węglowy akumulatorów spada z każdym rokiem. Technologia półprzewodnikowa jest krokiem naprzód, ponieważ ich wyższa gęstość energii oznacza, że do ich produkcji potrzeba znacznie mniej materiałów, a tym samym mamy do czynienia z mniejszą emisją – mówi Cecilia Mattea z T&E.

Baterie półprzewodnikowe mogą jeszcze bardziej zmniejszyć ślad węglowy baterii używanych w pojazdach elektrycznych
źródło: Transport & Environment

Akumulatory półprzewodnikowe — niższy ślad węglowy o 39 proc.

Transport & Environment pisze, że badania stwierdzają również, że nowa technologia może jeszcze bardziej zmniejszyć wpływ baterii na klimat – nawet o 39 proc. w porównaniu z obecnymi bateriami litowymi – jeśli baterie półprzewodnikowe będą wytwarzane przy użyciu materiałów pozyskiwanych w najbardziej zrównoważony sposób. Nowe metody wydobycia, w tym pozyskiwanie litu z odwiertów geotermalnych, mają znacznie mniejszy wpływ na klimat niż powszechnie obecnie stosowane źródła, takie jak lit z twardej skały wydobywany w Australii i rafinowany w Chinach.

Recykling baterii kluczowym elementem

Baterie półprzewodnikowe potrzebują do 35 proc. więcej litu niż obecna technologia litowo-jonowa, ale przy tym spada zapotrzebowanie na grafit i kobalt. Cecilia Mattea wskazuje, że oczyszczenie sposobu, w jaki wydobywamy i przetwarzamy surowce w bateriach półprzewodnikowych, jeszcze bardziej zmniejszy ich wpływ na klimat.

– Kluczowe znaczenie będzie miało udoskonalenie metod stosowanych w łańcuchu dostaw. Unijne rozporządzenie w sprawie baterii jest okazją do zapewnienia, że każda bateria wyprodukowana lub sprzedana w Europie jest pozyskiwana w bardziej odpowiedzialny sposób i ma niższy ślad węglowy oraz że jest poddawana recyklingowi po zakończeniu okresu jej użytkowania – mówi.

Posłowie i rządy UE negocjują obecnie ostateczny tekst nowego rozporządzenia w sprawie baterii. T&E wzywa ustawodawców do stworzenia przepisów promujących produkcję baterii o niższym śladzie węglowym oraz podniesienia celów recyklingu litu do 70 proc. w 2025 r. i 90 proc. w 2030 r.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię