Samochody elektryczne w Chinach z ulgą podatkową. Jak donosi Agencja Reuters, jej wartość sięgnie aż 72 miliardów dolarów. Pekin chce w ten sposób pobudzić popyt na auta elektryczne. Ulgą obejmą samochody kupione w 2024 i 2025 roku. 

Samochody elektryczne w Chinach z nową ulgą podatkową

Pekin chce pobudzić gasnący popyt na samochody elektryczne. Agencja Reuters donosi, że Chiny chcą wprowadzić nową ulgę podatkową o łącznej wartości 72 miliardów dolarów. Ma ona obowiązywać przez cztery lata. Zwolnieniem podatkowym objęto samochody kupowane w 2024, a także w 2025 roku. Zwolnienie będzie obowiązywać od zakupu w wysokości 30 000 juanów. W latach 2026 i 2027 ulga podatkowa będzie wynosić 50 procent. 

Samochody elektryczne w Chinach i ulgi podatkowe

Wprowadzenie nowej ulgi podatkowej jest kontynuacją wcześniejszej polityki Pekinu w stosunku do sprzedaży samochodów zeroemisyjnych. Reuters podaje, że obecnie auta elektryczne, hybrydy plug-in, a także samochody wodorowe są zwolnione z podatku do końca 2023 roku. Ogłoszenie decyzji przez Ministerstwo Finansów pozytywnie odbiło się na notowaniach giełdowych chińskich producentów. Akcje firm NIO i Xpeng wzrosły o ponad 5 procent. 

Decyzja o przedłużeniu ulg jest już czwartą z kolei. Pierwszy raz ulgę wprowadzono w Chinach w 2014 roku. Przedłużano ją kolejno w 2017, 2020 oraz w 2022 roku. 

Ulga podatkowa na samochody elektryczne w Chinach w 2023 roku

Ostatnie przedłużenie z października 2022 roku miała doprowadzić do łącznego zwolnienia z podatków w wysokości 13,98 mld dolarów. Decyzja ta była oczekiwana w związku z wcześniejszą ulgą podatkową dla samochodów spalinowych. Wynosiła ona 50 proc. stawki: z 10 do 5 procent przy pojemności mniejszej, niż dwa litry i cenie nie wyższej niż 300 000 juanów. 

Zwolnienie dotyczyło aut elektrycznych i hybryd plug-in. Miało ono pobudzić rynek wewnętrzny, co było szczególnie ważne wobec problemów gospodarczych, z jakimi Chiny mierzyły się w wyniku pandemii. Pekin w komunikacie wskazywał, że uldze podatkowej miały podlegać samochody kupione w całym 2023 roku. Klienci samochodów elektrycznych mieli dzięki uldze zaoszczędzić około 1450 euro, w porównaniu z zakupem auta spalinowego z tego samego przedziału cenowego. Ulga dotyczyła jednak wyłącznie aut znajdujących się na specjalnej liście publikowanej przez chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych, a także Państwową Administrację Podatkową.

Sprzedaż aut elektrycznych w Chinach

W Chinach największym sprzedawcą samochodów elektrycznych jest firma BYD. Wyprzedza ona nawet niemieckiego Volkswagena. Eksperci wskazują, że przedłużenie ulgi podatkowej pomoże napędzić sprzedaż samochodów produkowanych szczególnie przez mniejszych, krajowych producentów. Szacunki wskazują, że sprzedaż może wzrosnąć nawet o 30 proc. w 2024 roku. 

Dane China Passenger Car Association mowią, że sprzedaż samochodów zeroemisyjnych w maju 2023 wzrosła o 10,5 proc. w porównaniu z kwietniem. W ujęciu rocznym była ona także wyższa o 60,9 proc. W ubiegłym roku rynek przeżywał spowolnienie w związku z ograniczeniami wynikającymi ze skutków pandemii COVID-19, która ograniczała produkcję nie tylko w Europie, ale także i w Azji. 

Chiny chciały ciąć dotacje i ulgi podatkowe

31 grudnia 2021 roku Chiny podały, że polityka dopłat i ulg zakończy się w pełnej swojej skali wraz z końcem 2022 roku. Auta elektryczne miały już więcej nie być dotowane, a działania te zapowiedziano już w kwietniu 2020 roku. Wskazano wówczas, że dotacje będą zmniejszane sukcesywnie aż do końca 2022 roku, odpowiednio o 10, 20 oraz 30 proc. W przypadku pojazdów wykorzystywanych w transporcie publicznym miały one maleć w tempie 10 i 20 proc.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię