Stellantis zaprezentował nową platformę Stellantis STLA. Jest to całkowicie nowa, elastyczną platforma przeznaczona dla aut elektrycznych. Będą na niej powstawać nadchodzące pojazdy z segmentu D i E. Platforma ma zapewniać wydajność ładowania, wysoką dynamikę pojazdu i umożliwia jazdę terenową z oceną Trail Rated. Platforma STLA Large posłuży najpierw do budowy samochodów marek Dodge i Jeep. Później pojawi się w modelach Alfa Romeo, Chrysler i Maserati. W latach 2024-2026 na rynek trafi osiem pojazdów na niej zbudowanych.

Nowa platforma Stellantis STLA Large

Nowa platforma Stellantis STLA Large, przeznaczona jest dla dużych pojazdów elektrycznych. Początkowo zaprezentowano ją obok STLA Small i STLA Medium w 2021 roku. Reklamowano ją jako jedną z trzech zaprojektowanych dla systemów 800 voltów. Ma ona umożliwić osiąganie zasięgów do 800 kilometrów, przy akumulatorach o pojemności do 118 kWh.

Platformy stanowią podstawę dla przyszłych produktów spółki i są kluczem do osiągnięcia celów planu strategicznego Stellantis Dare Forward 2030. Jest to druga platforma, którą zaprezentowano po wprowadzeniu na rynek STLA Medium w lipcu 2023 r.

Nowa i elastyczna platforma, nie tylko dla elektryków

STLA Large pojawi się w kilku fabrykach w Europie i Ameryce Północnej i będzie dostępna w wariantach wieloenergetycznych, w tym dla aut hybrydowych i spalinowych. Marki Stellantis dostosują pojazdy STLA Large tak, aby jak najlepiej odpowiadały one potrzebom klientów, począwszy od tych zorientowanych na rodzinę, poprzez auta wyczynowe, po wydajne pojazdy terenowe 4×4, a skończywszy na tych luksusowych.

Elastyczny charakter platformy umożliwia inżynierom i projektantom dostosowanie rozstawu osi, całkowitej długości, szerokości i wysokości oraz prześwitu. Można na niej zastosować różnorodne moduły zawieszenia i wsporniki układu napędowego.

STLA Large obsługuje również hybrydowe i spalinowe układy napędowe bez uszczerbku dla kluczowych możliwości pojazdu. Elastyczność platformy zapewniać ma klientom na całym świecie pomost w procesie przechodzenia na napęd elektryczny oraz rozwoju szeroko dostępnej sieci ładowania.

Możliwości platformy STLA Large

Platformę Stellantis STLA Large zoptymalizowano pod kątem masy i sztywności. Komponenty platformy upakowano tak, aby zmaksymalizować użyteczną przestrzeń wewnętrzną i miejsce do przechowywania. STLA Large zaprojektowano i skonstruowano jako natywną platformę dla aut elektrycznych z opcją architektury elektrycznej 400 V i 800 V.

Elektryczne moduły napędowe typu „trzy w jednym”, składające się z silnika, falownika i przekładni redukcyjnej, można skonfigurować w układzie z napędem na przednie koła, z napędem na tylne koła i z napędem na wszystkie koła. W falowniku zastosowano technologię półprzewodników z węglika krzemu, aby zminimalizować utratę mocy. Wydajność układu napędowego można zwiększyć w trakcie eksploatacji pojazdu poprzez bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania.

Początkowa generacja elementów napędu może zapewnić przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zakresie 2 sekund. Szybkie ładowanie zwiększy pojemność akumulatora 800-woltowego o 4,5 kWh na minutę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię