Maserati zapowiedziało, że wraca na tor wyścigowy. Marka od 2023 roku będzie startować w wyścigach Formuły E. Ostatni raz Maserati było widziane na torze w 2010 roku.
- Maserati w 2023 roku wystąpi w Formule E
- Maserati ostatni raz ścigało się na torze w 2010 roku
- Media spekulują, że Maserati może wrócić do F1
Maserati w Formule E
Maserati będzie startować w Formule E od 2023 roku. Będzie to pierwsza włoska marka, która wystartuje w elektrycznych mistrzostwach świata.
Dyrektor generalny Maserati Davide Grasso stwierdził, że „powrót do przyszłości” to pierwszy krok dla 107-letniej firmy, słynącej z szybkich luksusowych samochodów i chcącej przywrócić sobie jej wyścigowe kompetencje.
W latach 50-tych Maserati zdobyło mistrzostwo Formuły 1 z kierowcą Juanem Manuelem Fangio.
Marka jest częścią Grupy Stellantis, powstałej w zeszłym roku z połączenia Fiat Chrysler Automobiles i francuskiej grupy PSA.
Maserati wraca na tor po 13 latach nieobecności
Grasso powiedział dziennikarzom, że Maserati przez rok współpracowało z Formułą E nad planami powrotu na tor wyścigowy. Będzie to huczny powrót, bowiem ostatni raz Maserati można było zobaczyć na torze w 2010 roku, kiedy brało udział w mistrzostwach samochodów sportowych GT1. Maserati zadebiutuje na starcie od sezonu 9 wraz ze swoim nowym bolidem Gen3 – najszybszym, najlżejszym i najmocniejszym samochodem wyścigowym Formuły E w historii.
Prezes Formuły E, Alejandro Agag, powiedział, że informacja o udziale Maserati w Formule E, było „prawdopodobnie jednym z najwspanialszych dni w historii mistrzostw”.
Posiadanie marki tak kultowej jak Maserati, z dziedzictwem wyścigowym… jej wejście w elektryczną rewolucję, którą promujemy, to naprawdę niesamowity moment dla Formuły E – mówił
Nowy sezon Formuły E
Zatwierdzona przez FIA seria miejskich wyścigów rozpocznie swój dziewiąty sezon od samochodu trzeciej generacji (Gen3), który został uznany za najwydajniejszy samochód elektryczny na świecie. Auto osiąga prędkość 320 km/h.
Nissan, Jaguar, Porsche, Mahindra, należący do Stellantis DS i chiński Nio to producenci, którzy do tej pory zapisali się sezon w 2023, kiedy będzie to obowiązywał limit kosztów wynoszący 13 milionów dolarów.
Grasso obiecał wkrótce więcej szczegółów dotyczące udziału Maserati w Formule E.
Maserati wróci do F1?
Formuła E będzie naszym laboratorium technologicznym, które przyspieszy rozwój wysokowydajnych zelektryfikowanych układów napędowych i inteligentnego oprogramowania dla naszych sportowych samochodów – powiedział szef Stellantis ds. sportów motorowych Jean-Marc Finot.
Grasso powiedział, że wyścigi są kluczem do odbudowy Maserati, a po nim przyjdzie czas na kolejne kroki. Reuters pisze, że ewentualny powrót do Formuły 1, gdzie aktywny jest Stellantis ze swoim zespołem Alfa Romeo, obsługiwanym przez Saubera, nie był wykluczony.
Formuła E straciła BMW i Audi w zeszłym sezonie, a Mercedes odejdzie pod koniec tego roku. Szef Formuły E powiedział, że wyścigi dla producentów pozostają tak samo ważne.
Organizujemy już świetny wyścig w Rzymie i mamy także świetnego partnera po stronie nadawców – Mediaset i Sky. Teraz mamy w końcu włoski zespół – powiedział.
Wyścigowa historia Maserati
Swój debiut wyścigowy w wyścigach Maserati miało 96 lat temu. Pierwszym samochodem wyścigowym z logo „Trident” na masce był Tipo 26, który zadebiutował na Targa Florio w 1926 roku, zdobywając pierwsze miejsce w klasie do 1,5 l. Za kierownicą samochodu siedział Alfieri Maserati.
Trzydzieści jeden lat później, w 1957 roku Juan Manuel Fangio wygrał mistrzostwa świata F1. Ostatni raz Maserati widziano w jednomiejscowym samochodzie z Marią Teresą De Filippis za kierownicą – pierwszą kobietą, która zakwalifikowała się do Grand Prix Formuły 1 na pokładzie 250F.
Ostatni występ Maserati w wyścigach z samochodem MC12 miał miejsce w 2010 roku. Od 2004 roku do 2010 roku samochód ten wygrał 22 wyścigi (w tym 3 zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu na torze) i zdobył 14 tytułów mistrzowskich w Mistrzostwach Konstruktorów, Mistrzostwach Kierowców i Mistrzostwach Drużynowych w FIA GT.