Lamborghini ujawniło szczegóły pierwszego super sportowego samochodu hybrydowego HPEV, o nazwie kodowej LB744, który wkrótce zadebiutuje na rynku. Zmodernizowana architektura z nowoczesnym układem napędowym zapewni łącznie ponad 1000 KM, łącząc moc 12-cylindrowego silnika spalinowego z trzema silnikami elektrycznymi i dwusprzęgłową skrzynią biegów. 

  • Lamborghini ujawniło szczegóły pierwszego hybrydowego Lamborghini o nazwie kodowej LB744
  • Samochód będzie miał łączną moc 1000 KM
  • Hybrydowe Lamborghini będzie posiadało akumulator o pojemności 3,8 kWh

Pierwsze hybrydowe Lamborghini — LB744

Lamborghini LB744 prezentuje niespotykany dotąd układ silnika V12 o pojemności 6,5 litra, który umieszczony jest centralnie z tyłu pojazdu. Jednostka uzupełniona jest trzema silnikami elektrycznymi, z których jeden zintegrowano z nową dwusprzęgłową skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach. Ta umieszczona jest poprzecznie i po raz pierwszy zamontowana za silnikiem spalinowym. W miejscu, które od czasów Lamborghini Countach stanowi tunel przekładniowy, znajduje się teraz akumulator litowo-jonowy, który zasila silniki elektryczne. Dzięki zwiększonej mocy przy niskich obrotach umożliwiają one zmniejszenie emisji CO2 o 30 proc., w porównaniu z modelem Lamborghini Aventador Ultimae.

Lamborghini LB755
Lamborghini LB755
Lamborghini LB755

Nowa architektura hybrydowego Lamborghini

Marka Lamborghini od początku swojego istnienia kojarzona jest z silnikiem V12. Pierwszym modelem, który został wyposażony w ten kultowy silnik, był legendarny 350GT, który został wprowadzony na rynek w 1963 roku. W 2019 roku marka po raz pierwszy zdecydowała się na połączenie 12-cylindrowego silnika spalinowego z napędem elektrycznym. Pionierem był model Sián, który wykorzystywał silnik elektryczny o mocy 25 kW. 

Przy okazji premiery pierwszego hybrydowego modelu Lamborghini, włoska marka wprowadza zupełnie nową architekturę pojazdu oraz kolejną generację silnika V12. Samochód został wprowadzony jako pierwszy pojazd High Performance Electrified Vehicle – HPEV, czyli super samochód typu plug-in wyposażony w lekki akumulator litowo-jonowy, umieszczony w tunelu przekładniowym w centralnej części podwozia. Jest to innowacyjne rozwiązanie, zaprojektowane w celu zmniejszenia emisji w porównaniu z poprzednim modelem V12, jednocześnie zapewniające maksymalną wydajność.

Elektryczny napęd na cztery koła

Lamborghini LB744 zachowuje jedną z najważniejszych tradycji marki jaką jest napęd na cztery koła. Oprócz silnika spalinowego, który dostarcza moc do tylnych kół, para silników elektrycznych zadebiutowała teraz na osi przedniej, a każdy z nich zapewnia przyczepność jednemu z przednich kół. Trzeci silnik elektryczny, umieszczony został nad ośmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią i dostarcza moc na tylne koła, w zależności od wybranego trybu jazdy i warunków na drodze. Dzięki temu połączeniu maksymalny moment obrotowy wynosi 725 Nm, a maksymalna moc silnika 1015 KM. 

Samochód został wyposażony  w akumulator o wymiarach 15,5 cm długości, 30,1 cm wysokości oraz 24 cm szerokości o pojemności 3,8 kWh. Pojazd może być ładowany z zewnętrznego źródła prądu z mocą sięgającą 7 kW, a jego ładowanie zajmuje 30 minut. 

Lamborghini LB755

Innowacyjna skrzynia biegów i nowa platforma Lamborghini LB744

Nowa platforma, na której bazuje Lamborghini LB744, pozwoliła na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w zakresie przekładni, czyli kluczowego elementu dla hybrydowego układu typu plug-in. Aby osiągnąć swoje cele, Lamborghini opracowało nową, skrzynię biegów (DCT), która jest w stanie sprostać wymaganiom tak potężnej jednostki zasilanej prądem elektrycznym. 

Nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów jest umieszczona poprzecznie za podłużnym silnikiem V12, aby pozostawić miejsce w tunelu środkowym dla akumulatora litowo-jonowego. Taki układ pomaga utrzymać rozstaw osi samochodu w granicach i wspiera skuteczną dystrybucję masy podczas jazdy.

Wewnętrzna struktura nowej skrzyni biegów posiada dwa odrębne wały: jeden zarządza biegami parzystymi, drugi biegami nieparzystymi. Oba angażują ten sam tor. Układ ten pomaga zmniejszyć ogólną wagę, jednocześnie oszczędzając miejsce.

Pomijając elementy elektryczne, nowa skrzynia DCT jest lżejsza i pozwala na szybszą zmianę biegów w porównaniu z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową, która jest używana w modelu Lamborghini Huracán. Układ poprzeczny umożliwił również stworzenie bardziej przestronnego kokpitu, tworząc więcej miejsca zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.

Zobacz też: Porsche Taycan Turbo S bije rekord na torze Nürburgring

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię