Dzięki Porsche 99X Electric Gen3, Porsche rozpoczyna nową erę w Formule E. Elektryczny samochód wyścigowy, który przeszedł ewolucję w Centrum Rozwoju Porsche w Weissach, świętował swoją światową premierę w Porsche Experience Center we włoskiej Franciacorta. Będzie on występował w zespole TAG Heuer Porsche Formula E Team w ABB FIA Formula E World Championship od nowego sezonu.
- Porsche zaprezentowało nowy bolid w Formule E — Porsche 99x Gen3
- Samochody Gen3 to najmocniejsze, najszybsze i najbardziej wydajne auta elektryczne
- Auto zadebiutuje w wyścigach na torze już w styczniu 2023 roku
Nowy bolid Porsche w Formule E — Porsche 99X Gen3
Wyścig w stolicy Meksyku, który odbędzie się 14 stycznia 2023 roku, będzie pierwszym wyścigiem, w którym wystąpi Porsche 99X Electric Gen3. Pojawienie się trzeciej generacji pojazdu na starcie przyszłego sezonu zwiastuje nową erę dla pierwszej na świecie elektrycznej serii wyścigowej.
Nowe samochody Gen3, takie jak Porsche 99X Electric Gen3 to najszybsze, najlżejsze, najmocniejsze i najbardziej wydajne elektryczne samochody wyścigowe, jakie kiedykolwiek powstały. Zostały one zaprojektowane specjalnie z myślą o zaciętych pojedynkach na ciasnych miejskich torach w największych miastach świata, gdzie Formuła E tradycyjnie rozgrywa swoje wyścigi.
Koncepcja Porsche 99X Electric Gen3 i innych pojazdów nowej generacji Formuły E stanowi duży krok ewolucyjny. Auta elektryczne straciły na wadze, mają krótszy rozstaw osi i węższy rozstaw kół. Zmniejszył się rozmiar akumulatora, ale jest on bardziej wydajny. Zwiększył się udział energii pochodzącej z rekuperacji. Modyfikacjom uległa również aerodynamika i design. W sumie nowe bolidy są bardziej zwrotne, co poprawia również osiągi na torze wyścigowym.
Jesteśmy zachwyceni, że możemy zaprezentować światu nowe Porsche 99X Electric Gen3. Nasz zespół rozwojowy w Weissach zainwestował w ten samochód wyścigowy mnóstwo pracy, doświadczenia, serca i swojej duszy. Wszyscy mogą być naprawdę dumni z rezultatu. Podobnie jak zupełnie nowa generacja Formuły E, Porsche 99X Electric Gen3 stanowi technologiczny kamień milowy w wyścigach całkowicie elektrycznych – mówi Thomas Laudenbach wiceprezes Porsche Motorsport.
Porsche 99X Electric Gen3
Wygląd Porsche 99X Electric Gen3 został zainspirowany celem marki Porsche – „Driven by Dreams”. Intencją wprowadzenie nowych bolidów Gen3 jest wyznaczenie nowych wzorców w motorsporcie pod względem wydajności, efektywności i zrównoważonego rozwoju. To cel określony przez światowy związek motoryzacyjny FIA i Formułę E. Na swój czwarty sezon w Formule E, Porsche przygotowało nowe Porsche 99X Electric Gen3, które, podobnie jak inne samochody Gen3, odróżnia się od poprzednich pojazdów w wielu obszarach.
Wydajność nowych pojazdów Gen3 wzrasta z 250 do 350 kW (476 KM). Układ napędowy opracowany został we własnym zakresie przez Porsche Motorsport z maksymalną mocą napędową 350 kW na tylnej osi – o 100 kW większej, niż w poprzedniej generacji. Przedni układ napędowy dodaje 250 kW do 350 kW z tyłu, co skutkuje odzyskiwaniem energii o mocy do 600 kW – ponad dwukrotnie większej niż zdolność regeneracyjna pojazdów Gen2. Silnik elektryczny osiąga około 95-procentową sprawność energetyczną w porównaniu z około 40-procentową silnika spalinowego. Ponad 40 procent zużytej energii jest odzyskiwane w trakcie hamowania.
– Nasz zespół i nasi kierowcy António Félix da Costa i Pascal Wehrlein mają jeszcze wiele do zrobienia przed pierwszym wyścigiem w naszym nowym Porsche 99X Electric Gen3 w Meksyku 14 stycznia. Jesteśmy jednak pewni, że poczynimy dalsze postępy przed rozpoczęciem sezonu i że będziemy w dobrej pozycji, kiedy karty zostaną przetasowane wśród zespołów wraz z pojawieniem się nowych samochodów. Nowe pojazdy Gen3, w tym nasze Porsche 99X Electric Gen3, sprawią, miejmy nadzieję, że wyścigi będą jeszcze bardziej spektakularne dla fanów i zwiększą popularność Formuły E na całym świecie – Florian Modlinger, dyrektor Factory Motorsport Formula E.
Ogniwa baterii w nowych bolidach Gen3 są wykonane z minerałów pozyskiwanych w sposób zrównoważony. Po każdym sezonie wyścigowym ogniwa będą ponownie wykorzystane lub poddane recyklingowi. Do budowy karoserii, wykorzystywane jest włókno węglowe z recyklingu, pochodzące z wycofanych pojazdów Gen2. Ma to zmniejszyć ślad węglowy produkcji o ponad dziesięć procent. Aby określić środki, które mogą pomóc w zmniejszeniu wpływu na środowisko, ślad węglowy nowych pojazdów Formuły E jest mierzony od samego początku fazy projektowania. Wszystkie nieuniknione emisje zostaną zrównoważone w ramach zobowiązania Formuły E do zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
Porsche w Formule E
Zespół TAG Heuer Porsche Formula E świętował swój największy jak dotąd sukces w Meksyku 12 lutego 2022 r. W 2023 r. zespół wystartuje w swoim czwartym sezonie. W ostatnim sezonie Porsche zadebiutowało na torze swoim elektrycznym Taycanem w roli samochodu safety-car. Porsche Taycan Turbo S w swoim efektywnym lakierze nosi barwy wszystkich jedenastu zespołów rywalizujących w mistrzostwach, a także barwy FIA i Formuły E. Symbolizuje on zaangażowanie wszystkich zespołów występujących w Formule E i wspólną drogę ku przyszłości w pełni elektrycznych wyścigów samochodowych. Numer 22, jaki znajdował się na burcie potwierdzał występ 22 kierowców, którzy rywalizują w serii.
Porsche Taycan Turbo S ma moc 560 kW (761 KM) i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy. Prędkość maksymalna Taycana to 260 km/h. Przebudowa Porsche Taycan Turbo S na samochód bezpieczeństwa wymagała zainstalowania klatki bezpieczeństwa i wyścigowych foteli kubełkowych z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa, a także wiązek przewodów do oświetlenia samochodu i systemu Marelli Logger. W zderzakach wbudowano migające światła.