ABB zaprezentowała ładowarkę, która będzie wykorzystywana przez zespoły Formuły E od najbliższego, 9. sezonu elektrycznej serii. Co ciekawe, rozwiązanie zostało opracowane w Polsce – w Krakowie.

  • ABB zaprezentowało ładowarkę na nowy sezon wyścigów Formuły E
  • Ładowarka została opracowana w Krakowie
  • Nowa ładowarka może ładować dwa bolidy jednocześnie

Ładowarka ABB z Krakowa na mistrzostwach Formuły E

W nowym sezonie, który startuje w styczniu, ma zadebiutować elektryczny bolid Gen3. Jednak nie tylko same pojazdy będą przedstawiać najnowszą generację. Władze FIA postanowiły wprowadzić do wyścigów również nowe rozwiązania w zakresie ładowania. Odpowiedzialna była za to firma ABB.  Kompaktowe i bezpieczne rozwiązanie zaprojektowano w Polsce, a konkretnie w Korporacyjnym Centrum Technologicznym ABB w Krakowie.

Jak wiadomo, Kraków to jedno z najatrakcyjniejszych gospodarczo miast Europy Środkowo-Wschodniej. Jedną z kluczowych sfer dla rozwoju miasta jest gospodarka, a jej niezbędną część stanowią nowoczesne technologie i ich ciągły rozwój. To właśnie w Krakowie działa przecież jedna czwarta wszystkich centrów R&D w kraju, znanych z  innowacyjnych pomysłów dotyczących rozwoju produktów, technologii i procesów biznesowych Dlatego cieszymy się, z kolejnych nowych rozwiązań, w tym z rozwiązania firmy ABB, które będzie wykorzystywane w nowym sezonie wyścigów Formuły E. Z pewnością umocni ono pozycję naszego miasta jako ośrodka rozpoznawalnego w świecie nauki i biznesu, otwartego na innowacje i nowe inwestycje – komentuje Katarzyna Wysocka dyrektor Wydziału ds. Przedsiębiorczości i Innowacji Urzędu Miasta Krakowa.

Polscy inżynierowie odpowiadali za zarządzanie projektem, projekt mechaniczny i elektryczny, testy, wdrożenie do produkcji, a także – wspólnie z kolegami z ABB we Włoszech – za certyfikację. 

– Wykorzystaliśmy design uznanej ładowarki Terra 184, zmieniając jej wygląd, gabaryty i dodając nowe funkcjonalności. Efektem jest mobilna ładowarka dużych mocy, z rozwiązaniem do łatwiejszego przenoszenia, a także oprogramowaniem monitorującym i kilkoma autorskimi rozwiązaniami – mówi Paweł Błaszczyk z zespołu odpowiedzialnego za projekt urządzenia.

Nowa ładowarka ABB dla Formuły E opracowana w Krakowie
Nowa ładowarka ABB dla Formuły E opracowana w Krakowie

Nowa ładowarka ABB dla Formuły E

Urządzenie może ładować dwa pojazdy jednocześnie mocą 80kW każdy. To istotna zmiana, ponieważ do tej pory zespoły Formuły E potrzebowały dwóch ładowarek, aby móc naładować przed wyścigiem dwa bolidy w tym samym czasie. 

Ładowarka przeszła badania wibracyjne na specjalnej platformie testowej w Polsce, aby mieć pewność, że będzie działać niezawodnie również w niesprzyjających warunkach podczas dnia wyścigowego. Rozwiązanie miało już swój udany, oficjalny debiut – w czasie grudniowych, przedsezonowych testów na torze w Walencji, w których wzięły udział 22 bolidy z 11 zespołów. 

Nowa ładowarka ABB dla Formuły E opracowana w Krakowie

Trzeba zaznaczyć, że nie tylko Polacy brali udział w stworzeniu oficjalnej ładowarki Formuły E. W projekt zaangażowani byli również inżynierowie ABB z Włoch (certyfikacja i produkcja), Holandii (oprogramowanie) oraz Stanów Zjednoczonych, czy Kanady. 

Od przyszłego roku ABB będzie mieć status oficjalnego dostawcy ładowania dla Formuły E.

— Postęp techniczny i zrównoważona innowacja są wpisane w ideę ABB FIA Formula E. Mobilne ładowarki ABB ustanawiają branżowy standard i będą stanowić część krytycznej infrastruktury, która zademonstruje, że wysoka wydajność i zrównoważony rozwój mogą współistnieć bez żadnych kompromisów — powiedział prezes Formuły E Jamie Reigle.

ABB jest światowym liderem w rozwiązaniach ładowania dla pojazdów elektrycznych. Od momentu wejścia na rynek w 2010 roku, firma sprzedała ponad 40 tys. szybkich ładowarek prądu stałego oraz 800 tys. ładowarek AC w ponad 85 krajach świata.

Zobacz też: Nowy bolid formuły E Porsche 99X Gen3

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Napisz swój komentarz
Wpisz tutaj swoje imię